Caffeine is net zo gezond of ongezond als een eitje, een BigMac, melk, alcohol en noem maar op. Zo'n algemene vraag valt eigenlijk niet te beantwoorden
Een vraag als: is in de zon zitten ongezond, valt ook niet te beantwoorden. Als je zo nu en dan in de zon zit, dan is dat heel gezond, en als je veel te veel in de zon zit, dan is dat ongezond. (o.a. een kans op huidkanker)

Het gaat er dus niet om of iets gezond of ongezond is, maar om de hoeveelheid. Teveel eieren eten, iedere dag 2 BigMacs, 20 kopjes koffie op een dag, of 15 pilsjes, het is allemaal ongezond, want het is gewoon teveel.

Caffeine is dus helemaal niet ongezond, mits je het met mate gebruikt. D.w.z dat als je b.v. 2 of 3 kopjes koffie per dag drinkt er niets aan de hand is.

Daar komt nog bij, dat caffeine (en ook alcohol) negatieve effecten heeft, maar ook positieve. Bij heel matig gebruik slaat de balans door naar het positieve en bij overmatig gebruik krijgt het negatieve de overhand.
Zo beweren heel veel deskundigen dat 1 of 2 glazen wijn per dag heel gezond zijn, en zijn alle deskundigen het erover eens, dat 10 glazen wijn per dag, je gezondheid niet ten goede komt.

Bij bijna alle voedingsmiddelen geldt dus: of iets gezond is of ongezond, valt niet te bepalen, maar wel in welke mate, of in welke hoeveelheden iets ongezond, nog net niet ongezond is of gezond is. Dat bepalen mensen die er verstand van hebben, en dat wijzigt ook van tijd tot tijd, door nieuwe inzichten.

Zojuist op Google-nieuws: 2 eieren per dag is helemaal niet ongezond. Tot voor kort werd beweerd dat het beter was, om niet meer dan 2 eieren per WEEK te eten. Zo zie je dat alles wat je leest en hoort over wat gezond en ongezond is, niet altijd de definitieve waarheid hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Slecht, want je raakt eraan verslaafd.
Maar het is ook een soort van drugs, alleen dan een soort drugs waar je niet high van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag
Een onderzoek van de University of Oklahoma Health Sciences Center constateerde dat een dosis cafeïne van 260 mg langs de mond ingenomen de bloeddruk verhoogde bij 182 mannen met hypertensie of met een verhoogd risico op hypertensie.
fremar
13 jaar geleden
Een kleine dosis cafeïne per dag kan voor de mens geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit onderzoek laatst is gebleken dat een dagelijkse dosis koffie (caffeine) juist gezond is.
En zoals met zoveel dingen die als "ongezond" worden gezien zal er in de toekomst ook wel een positieve kant worden gezien en omgekeerd.
Vaak worden er uitspraken gedaan over iets wat schadelijk is, uiteindelijk blijkt dan (voorbeeld) dat als je 5 miljoen keer per dag je haar wast met antiroos shampoo dat kankerverwekkend is. Er dan zonder die 5 miljoen keer te noemen gezegd wordt dat het schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bericht op Nu.nl zegt vrij weinig over de invloed van cafeïne op het hart. Grote kans dat de antioxidanten in koffie zorgen voor het positieve effect op het hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig voorbeeld over die shampoo!!
Zelfs als je 5 miljoen keer je haren wast in je hele leven, ben je waarschijnlijk je hele leven alleen maar bezig met haren wassen en kom je aan eten en slapen niet meer toe. :-)
Net zo ongezond als je het zelf maakt. Per definitie is caffeïne niet ongezond. Neem je er té veel van (Koffie, Guarana, Red-Bull troepdrankjes) dan is het ongezond. Wat is te veel? Je lichaam geeft dat als het goed is aan, dus daar natuurlijk goed naar luisteren.