Ik heb jaren geleden een hond gehad en als die geknipt was, was hij erg kaal.
Hij ging zich dan verstoppen onder de tafel of bank en liever nog, ging hij de tuin in en kroop weg onder de struiken.
Kwam hij dan na uren weer voorzichtig binnen, dan riepen wij (heel gemeen!) wat ben jij een lelijke hond, wat ben jij kaal en weg was hij weer.
Pas de dag later ging het langzaam over.
Hij schaamde zich voor zijn kale vacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat gemeen;-) maar dus duidelijk dat hij zich schaamde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of was het een angstreactie op die grote boze gezichten die in een onwennige toon tekeer gingen tegen hem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) +1

Andere antwoorden (5)

Dieren kennen geen schaamte. dat is een emotie ide de mens geeft aan dieren omdat ze niet weten wat een dier denkt en het toch wil proberen te begrijpen. als en dier schaamte gedrag vertoont is dit niet vanwegen schaamte maar vanwegen de angst voor straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel de vraag wat algemener: Kan een dier emotie voelen? want daar is "zich schamen" een onderdeel van. Voor zover ik in een korte zoektocht op internet heb kunnen vinden, zijn mensen hier niet over uit. Het is zelfs niet bekend of het überhaupt mogelijk is om dit te bepalen.

De wikipedia artikel hierover stelt dat men enerzijds bijvoorbeeld dierenmishandeling strafbaar stelt omdat het evident dat dieren pijn kunnen voelen. Anderzijds: meer genuanceerde vormen van het beleven van emotie bij dierne laten zich maar moeilijke raden. Je kunt het immers niet aan ze vragen hoe ze zich voelen en men weet niet of reacties op prikkels instinctief zijn of anderszins.

In antwoord op uw vraag: "Dat weet men niet."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dit gebeurt ook bij dieren, maar de reden is anders, een dier, wat door wat voor reden opeens afwijkend uitziet probeert dit te verbergen, omdat het dier anders door de groep wordt verstoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk wel dat dat kan.
Ik heb een konijn dat regelmatig aan de diarree is (ja, dat bestaat). Elke keer als hij aan de diarree is, merken we dat direct omdat hij dan in zijn eethok op een bepaalde plek zit, waar hij niet weg wil. Hij lijkt zich te schamen dat hij zijn gebruikelijke "wc-plek" niet kan halen en wil niet laten zien dat hij een ongelukje gehad heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren zijn geen mensen, alleen mensen kunnen zich schamen omdat alleen mensen denken, schamen komt pas na denken, is er geen denken dan is er geen schamen...

Dieren schamen zich niet...