ik ben de helft van een twee-eiige tweeling. verder komt dit in onze familie niet voor. heb ik nu dan zelf meer kans op een tweeling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (3)

Ja, maar je hebt alleen meer kans. Dus je hoeft niet persee een tweeling te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het krijgen van een twee-eiige tweeling is erfelijk bepaald: het vrijkomen van meerdere eitjes is iets wat in sommige families meer voorkomt dan in andere. Deze genetische aanleg kan overigens ook van vader op dochter worden overgegeven, dus als er in je vaders familie veel (twee-eiige) tweelingen voorkomen zou je best eens een grotere kans kunnen hebben zelf ook een tweeling te krijgen! Eeneiige tweeling komen in alle families evenveel voor. Wel is er een relatie met leeftijd: de kans op een meerling neemt toe met de leeftijd van de vrouw. Ook heb je een grotere kans op een meerling als je al meerdere kinderen hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik ook een twee eiige tweeling met mijn tweelingzus. Ik weet dat ik meer kans heb op een tweeling , omdat ik zelf tweeling ben (en een meisje).
Mijn moeder heeft al eerder een tweeling gehad, maar dat was een miskraam.
Dus ja je hebt meer kans op een tweeling. En volgens mij komt het ook niet meer voor in onze familie behalve bij mijn moeder.