Waarom botsen vogels in grote zwermen niet tegen elkaar bij grote snelheid..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (5)

zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vliegen-wel-vogels-zwerm.86247
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke de vraag is al een keer gesteld. Maar het komt toch voor al is het zelden dat vogels tegen elkaar aan botsen. Ik heb het gezien of eerder gehoord want het maakt nog geluid ook, waneer twee duiven elkaar in de lucht ontmoeten.(duivenmelker)
Maar verder is het zoiets als dat je in de stad loopt op koopavond. wat zouden er veel mensen op de grond kunnen liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het wel een goede vraag maar ik denk zelf dat het net zoiets als auto's op een 4-baans snelweg met 120 km per uur, ben ik soms ook onder de indruk dat het meestal goed gaat ondanks het wisselen van baan en inhalen

volgens mij werkt een zwerm vogels precies zo
amigo
13 jaar geleden
vogels die zwermen hebben zelforganiserend gedrag.
Ze hebben geen leider maar weten per individu precies wat ze moeten in een groep.
Zelforganisatie is het proces waarbij in een chaotisch systeem spontaan structuren ontstaan.
Dit zie je ook bij een school vissen en bij mierenkolonies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels in een zwerm kijken altijd naar degene voor hun en naar niets anders, misschien is dat een verklaring.