Kunnen twee totaal verschillende dieren ook sex hebben waardoor een nieuw dier ontstaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de hoeveelheid chromosomen etc volgensmij

Antwoorden (6)

Nee, alleen dieren die genetisch dicht bij elkaar liggen kunnen een jong krijgen. Maar dit dier is niet vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee alleen met dieren die veel op elkaar lijken leeuw en tijger bijv maar snders kan het niet door het verschil in aantal chromosomen 8)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen dieren van de zelfde soort zullen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Dieren met de zelfde geslacht maar niet de van dezelfde soort (bijv de kruising van een paard en een ezel: muildier of muilezel) kunnen wel nakomelingen krijgen, maar deze zullen niet vruchtbaar zijn. en dieren van verschillende geslachten/familie/orde/klasse zullen geen nakomelingen kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Niet aan jou te wijten, maar in deze wel erg verwarrend: het woord geslacht.
Ik zie namelijk niet zo snel een lijger ontstaan na het "paren" van een mannelijke leeuw en mannelijke tijger! ;)
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, mooi compleet antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zevende plus is van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap de verwarring, maar bedoel hier dus ook niet geslacht als in 'mannelijk' of 'vrouwelijk' maar geslacht als onderdeel voor ordering van dieren.
Behalve de verder correcte antwoorden die er al staan, zie je soms bijv honden wel "rijden" op andere dieren, maar volgens mij zonder "penetratie" (want ze doen het dan ook rustig op een voorpoot zeg maar), ik denk dat het van je definitie afhangt of dat sex is.

Dat zorgt dus in elk geval niet voor het onstaan van nieuwe soorten
amigo
13 jaar geleden
Nee, chimera's komen alleen voor in het rijk der fabelen. Zelfs in in laboratoria hebben we dat nog niet voor elkaar kunnen krijgen.

Alleen soorten die nog ZO nauw met elkaar verwant zijn (zo recent van elkaar afgesplitst) dat ze het overgrote deel van hun genoom nog gemeen hebben, kunnen soms nakomelingen krijgen. Die zijn echter in de regel onvruchtbaar. Denk aan muilezels en muildieren, maar ook schapen en geiten of leeuwen en tijgers kunnen zich onderling nog voortplanten (scheiten en lijgers).

Ik kan maar 1 afbeelding toevoegen, dus het filmpje van de lijger staat in de bron, de scheit hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Ze moeten van het zelfde ras zijn anders kunnen ze zich niet voortplanten..