Wat is een vissenviaduct?

Ik hoorde pas dat er ergens een "vissenviaduct" werd aangelegd. Dit zou er voor moeten zorgen dat de vis zich in een veel groter gebied zou kunnen begeven via die verbindingen.
Ik stel me voor dat het eenzelfde soort functie heeft als de eco tunnels waarover wild zich over de weg van het ene- naar het andere natuurgebied kan begeven.

Maar wat moet ik me er bij voorstellen? Een viaduct is iets wat ONDER het water doorgaat.
Ik kan er ook weinig van vinden als ik ga googlen.

En hier zou het moeten gaan komen
http://goo.gl/maps/GD4g

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Een vistrap of vispassage is een speciaal bouwwerk om ervoor te zorgen dat vissen langs een dijk of een dam of sluis kunnen zwemmen. Als mensen namelijk zo'n dijk, dam of sluis bouwen in bijvoorbeeld een rivier, dan wordt de gewone route van het water "afgesloten". De vissen kunnen er dan niet meer doorheen zwemmen. Soms is dat een groot probleem omdat bepaalde vissen naar een ander gebied moeten om te paren, zoals de zalm. Dat heet dan "vismigratie".
Om de vissen te helpen worden er dan kleine doorgangen gemaakt speciaal voor hen. Dat klinkt makkerlijker dan het is, want meestal is het waterniveau aan de twee kanten niet hetzelfde, dus er moet wel een soort "trap" in zitten om omhoog te komen. Zalmen en forellen zijn vissen die kunnen springen. Er wordt een soort trap gemaakt van bakken water en ze moeten dan steeds in een hogere bak springen.

De vistrap moet zijn aangepast aan de vis die er gebruik van moet maken. Belangrijk is de plaats en de grootte van de doorgang ten opzicht van de dijk of dam. En ook hoe hard het water waar de vis tegenin moet zwemmen stroom. In de grote rivieren wordt geprobeerd de vistrappen geschikt te maken voor de optrek van zalm, maar ook voor kleine soorten die op de bodem wonen en witvissen als de serpeling, en de winde.

Soorten vistrappen

Vistrap tegen een dam. De meeste vistrappen bestaan uit één van de volgende bouwwerken:

een reeks van V-vormige, meestal houten, bouwwerkjes; elke "V" is 5 of tien centimeter hoger dan de vorigen. Vaak plaatst men wel tien tot twintig van deze V-vormige overlaten achter elkaar, waarmee dan in totaal een hoogteverschil van meer dan een meter kan worden gehaald.
een reeks van zuiltjes (soms betonnen blokken) waar de vissen tussendoor kunnen zwemmen.
een reeks van muurtjes met een verticale opening van ongeveer 30 centimeter.
de cascade-vistrap, waarbij over een lengte van vijftig meter natuursteen benedenstrooms van de stuw is aangebracht.
Voor de driedoornige stekelbaars zijn er op Texel twee vistrappen gemaakt die water over en weer over de dijk heen pompen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk is een viaduct iets dat óver de weg of bijvoorbeeld óver de spoorbaan heen gaat.

Maar dan nog lijkt dit de verkeerde naam. Vissen hebben water nodig. En de watervariant van een viaduct is een aquaduct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel kanalen liggen sluizen welke hoogteverschillen overburggen. Vissen kunnen hier heel slecht doorheen. Om dit op te lossen, worden er 'trapjes' met water langs de sluis gelegd waar vissen wel doorheen kunnen. Dit worden volgens mij vissenviaducten genoemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op sommige plekken vormen kanalen een natuurlijke barriere, omdat ze b.v. natuurlijke beeklopen doorkruisen. De vissen kunnen niet meer van de ene beek naar de andere beek, omdat daar een kanaal tussen ligt (met alle damwanden en al het kunstmatige waterpeilbeheer dat daar bij hoort).

In het kader van het Meerjaren Programma Ontsnippering (MJPO) worden er nu een heleboel barrieres voor fauna aangepakt

Ik kan me voorstellen dat daar een nieuwe verbinding tussen de ene en de andere beek gemaakt wordt, en dat dat een 'vissenviaduct' genoemd wordt omdat er echt een bak onder het kanaal door of over het kanaal heen gestoken moet worden. Dat is trouwens bouwtechnisch een hele lastige operatie.