nee integendeel, die beestjes hebben het al moeilijk genoeg.
ik werk bij een vogelasiel, en als je ziet wat we binnenkrijgen...
ik help zelf een grote groep tortels de winter door, met groot plezier.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, in de winter kan het juist net zijn wat ze nodig hebben om te overleven. Maar dan moet het ook wel écht winter zijn ; bij temperaturen waar een vogel prima zelf zijn eten kan vinden, werkt het inderdaad averechts. Er zijn zelfs mensen die NU nog (!) vogelvoer in de tuin hebben hangen van afgelopen winter. Dat is helemaal uit den boze, want dit is de tijd dat vogels broeden, en hun jongen mogen dat vette voer eigenlijk helemaal niet hebben. Het is echt voor de strenge winter bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een soort absoluut.

Als je geen mensen hebt die bijvoeren, overleven de zwakkere vogels de winter niet. Dit is goedvoor de soort in het geheel, omdat deze zwakkere vogels geen jongen voortbrengen, en alleen de vogels die qua tijdplanning optimaal hun voedsel hebben verzameld krijgen in het voorjaar jongen.

Door te voeren sta je de zwakkere dieren toe de winter te overleven, waardoor de soort als geheel minder fit wordt.

Niet bijvoeren. Wintersterfte is heel normaal.