Is of was er een dier dat zich verplaatst(e) met een of meer 'wielen'?

(en dan bedoel ik dus niet niet de mens) Oftewel, was het nou werkelijk de mens die het wiel heeft uitgevonden of was/is het al eerder ergens in de natuur in gebruik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn dieren die zich verplaatsen "als" wiel - dus niet "met" wielen.

De wielspin is zo'n dier. Zie de eerste bron voor informatie over de wielspin, de tweede bron voor een video - in het laatste deel van de video zie je de spin rollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een gordeldier schijnt zich bij onraad op te rollen en zich dan rollend uit 'de voeten te maken'...

Toegevoegd op 17-06-2009 00:43:46
het lijkt een beetje hierop...

Toegevoegd op 17-06-2009 00:47:38
het eerste plaatje is de Pedalternorotandomovens centroculatus articulosus... beslist een soort van wieldiertje, niet?

de tweede is het kogelgordeldier en bij nadere bestudering blijkt hij alleen op te rollen en niet weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Een heel klein beetje dan, want dit diertje is een uitvinding van Esscher.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esscher, +1 Leuke link met gordeldier.
Nee.
Bij nader inzien: ja.
Er is een bacterie (de Prokaryotic Flagellum) die daar verdomd veel van weg heeft. Is ook een diertje, toch?
Een soort rond ding met een propellor erop.
Maar daarmee niet het eerste vliegtuig.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt genomen is het geen dier, maar een prokaryoot. En vleugels zijn er wel meer en eerder dan viegtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig verhaal trouwens (de link). In weze heb je natuurlijk wel gelijk dat celbeweging heel basaal is.
Het troetelpaard verplaatst zich graag per aanhanger omdat het zich dan niet een ongeluk achter een auto hoeft aan te rennen. Daarom heeft het paard het wiel uitgevonden; het heeft niet voor niets een groot hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor honden doen dat...

http://www.webfilmpjes.be/gratis-grappige-leuke-filmpjes/527/Hond-op-skateboard.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mestkever gebruikt wel is een hoop shit als vervoersmiddel. (op 35 seconden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...gebruikt wel EENS een hoop..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gooit "S" over twee antwoorden in mijn antwoord achter een en voor hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga slapen lees ik. ;-)
Ja, Tonka! Hij kan er ook heel snel mee rijden nu. Dus dit is zeker een antwoord op de hoofdvraag. Hij verplaatst zich zo omdat hij een poot heeft moeten missen.

Maar ook hierbij zijn de uitvinders de mensen. De oudste beschrijving komt van de Soemeriërs (bron 2).

Ik vind het heel interessant dat de mens van alle dieren zoveel aanpassingen bedenkt zónder zelf te hoeven evolueren. Ik denk dat de uitvinding van het wiel wel een van de belangrijkste, of de belangrijkste ontwikkeling is in de evolutie van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een min voor een link naar een dier met wielen? Tonka leeft echt hoor, het is geen grapje (zie spitsnieuws). Een van de belangrijkste verschillen tussen mensen en dieren is dat wij van alles bedenken om ons an te passen aan onze omgeving (lucht, water, aarde) om ons te verplaatsen, te kleden, te voeden en te verwarmen. Het inzetten van werktuigen is nog wel universeel en zie je ook bij bepaalde apen wel terug. Maar het wiel is toch iets van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LUTSERS!
Nee, wielen zoals wij die gebruiken komen in de natuur niet voor, simpelweg omdat om als wiel te kunnen functioneren, het wiel los moet zitten van de as teneinde daar omheen te kunnen draaien. En zulke structuren zijn blijkbaar in de natuur niet mogelijk; losse onderdelen die deel uitmaken van het geheel. Natuurlijk wordt er wel in de natuur gebruik gemaakt van het gegeven dat ronde objecten zich door rollen kunnen voortbewegen, maar dieren maken daar erg weinig gebruik van. Op pootjes voortbewegen is blijkbaar toch praktischer, je kunt je aanpassen aan het terrein en als je wel eens in een groot draairad hebt gezeten, zul je je kunnen voorstellen dat het voor je orientatie en sturing ook praktischer is. Planten (althans zaden vooral) gebruiken het principe vaker, maar dan is het hele lichaam een 'wiel'. Het hele idee van grote karren met lasten kunnen dragen waar wij het wiel aanvankelijk voor gebruikten heeft weinig zin als je hele lijf één wiel is. Het principe van voortbeweging door rollen komt dus wel uit de natuur, maar we hebben het niet afgekeken van de dieren. Eerder van stenen ofzo denk ik.