Stel, dat alle muggen op aarde gedood konden worden? Zou er dan onbalans in de natuur ontstaan?

Visjes eten muggen en spinnen, maar verder?

Het zou toch geweldig zijn, geen door muggen meer voortgebrachte ziekten ed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

In ieder vervuilt water leggen muggen hun eitjes.
Hieruit komen duizenden larfjes, die niets anders doen dan rottend organisch materiaal op vreten.
Binnen heel korte tijd is het water op een biologische manier gezuiverd.
In nieuw water (vijver) leggen ook muggen hun eitjes in , alleen zijn dit andere soorten.(Geen steekmuggen)
Vaak binnen 2 dagen zijn er in een nieuwe vijver al duizenden larfjes aanwezig.
Ze zijn het begin van de voedselketen in de vijver.
Vissen, salamanders, waterkevers, libellelarven enz. eten allemaal muggenlarven, net zo lang tot er een evenwicht is. Voor vervuilt en schoon water zijn de muggen dus zeer belangrijk.
Later als ze uit komen zijn het de vogels, kikkers, padden, vleermuizen en spinnen die weer daarvan leven. Zouden de muggen niet meer bestaan, dan zou dat vooral voor vervuilt water, grote gevolgen kunnen hebben.
Op den duur zal de natuur wel met een andere oplosssing komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verteld, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op een waterzuiveringsinstallatie gewerkt en daar gebruikten we bacteriën om organisch materiaal van het water te zuiveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een waterzuivering wordt het water als maar in beweging gehouden, anders hadden daar ook muggenlarven in gezeten. Die leven alleen maar in stilstaand water.
Bedankt voor je reactie.

Andere antwoorden (7)

Uiteraard een onbalans, een tijdelijk probleem voor orangismen die afhankelijk zijn van het consumeren van de muggen. De natuur lost dit uiteindelijk op. Er zijn in het verleden immers meer organismen uitgestorven die midden in een voedselketen stonden. De natuur als wildernis zal anders worden. De natuur als kosmos functioneert op deze manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien muggen nauwelijks zin lijken te hebben, mag het experiment vandaag nog beginnen!
Het aantal krabbewegingen zal drastisch dalen in elk geval.
Of daarmee ook een belangrijke trilling wegvalt is nog maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je de 'zin' of 'het nut' van dieren wilt beoordelen, gebeurt dat altijd vanuit het standpunt van de mens, en dat is niet juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heh ja.. daar heb je een punt.
Maar ik ben dan ook een mens.
Ja, er zullen zoveel feesten gegeven worden dat er ongetwijfeld veel natuurlijk evenwicht verstoord gaat worden :)

Maar zonder gekheid, ik meen onlangs op discovery een documentaire gezien te hebben die aantoonde dat de mug geen enkel nut heeft. Er is geen enkel dier dat zich puur en alleen voedt met muggen en ook verder hebben die krengen geen ander doel dan mensen pesten. Ik denk dat de onbalans dus nog wel mee zal vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk geen onbalans, op eilanden als Hawaii komen helemaal geen muggen voor en gaat verder alles gewoon zijn gangetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker en een enorme overbevolking in 20 jaar... Is dat dat we allemaal wensen? Ik dacht het niet...

Maak je maar op voor het najaar als de echte griep 10 tot 30 duizend levens zal gaan kosten in Nederland alleen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je niet volgen het gaat over muggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan sterft niemand meer aan malarie, dengue en knokkelkoorts, en wie weet aan wat nog meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dengue = knokkelkoorts....
Muggen motten vliegen...
Er is niets voor niets op deze wereld.
Alles heeft zijn nut, maar helaas is niet alles nuttig voor de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen spelen natuurlijk wel een belangrijke rol in het ecosysteem. In mijn vraag heb ik het niet eens over de mens, maar het complete ecosysteem. Bovendien geef je geen antwoord op mijn vraag. Je maakt een simpele opsomming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kunt lezen, moge het antwoord duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan het nut van de mug in ons ecosysteem?