Voor scharrelhuisvesting gelden strengere eisen omtrent dierwelzijn. De dieren hebben echter geen vrije uitloop en de stal kan bestaan uit maximaal 4 etages. Wel hebben de dieren meer oppervlakte, zodat ze kunnen scharrelen. Hier volgen een aantal minimale eisen die gesteld worden aan stallen waar scharrelkippen worden gehuisvest:

* Grondoppervlakte: maximaal 9 hennen/m² (18,2 hennen/m² bij legbatterij)
* Scharrelruimte: 1/3 van de grondoppervlakte is dicht (geen rooster)
* Grond bedekt met strooisel
* Mestbak: 1/4 van de grondoppervlakte
* Zitstokken: tenminste 15 cm/kip
* Legnest aanwezig
* Drinkwater: open bakken/goten
* Licht: daglicht, min 10 lux; er mag tot maximaal 17 uur worden bijverlicht
* Mechanische ventilatie is toegestaan
* Preventieve medicatie is toegestaan
* Snavelkappen zijn toegestaan

[dit en meer op wickipedia; zie link]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee...

Scharrelkippen zitten met 3, of 4 in een kooi, waar normaliter 5, of 6 kippen in zitten in een legbatterij...

Of je moet je eieren gewoon bij de boer halen. Of zelf kippen gaan houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het een haan was met een kip die samen tot op zekere hoogte redelijk monogaam zijn. Tot op een gegeven moment de natuur zijn werk doet en de haan vreemdgaat, daarvoor heeft hij dan zijn scharrelkippen.

Die lopen echter niet vrij op het erf rond, dat zou teveel ruzie geven met de oorspronkelijke echtgenote van de haan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kip die vrij op het erf loopt, is inderdaad een scharrelkip. Helaas is het niet zo dat alle scharrelkippen vrij op het erf lopen. Als de kip niet in een hok zit, maar met een paar duizend een levend kippentapijt op de vloer maakt, is het al een scharrelkip. Ja, hij scharrelt, maar dat is niet wat jan-burger-l0l zich er bij voorstelt.