waarom hangen er aan mijn kamerplant af en toe druppels?

af en toe hangen er druppels aan de bladeren van de plant, alsof hij zweet...
de druppels zijn waterachtig, niet plakkerig, hebben geen smaak en zo te zien zit er geen ongedierte in de plant... hij staat binnen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
47.1K

Het beste antwoord

dat komt omdat planten ook zweten.
dat noemen ze huilen. nou heeft dit niks met emoties te maken maar met transpiratie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is condens dat het blad op vangt en langzaam laat weg vloeien. En dit kan op den duur voor druppels zorgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
condens zou betekenen dat de plant koud is en de omringende lucht warmer en vochtig... en dat het vocht uit de lucht dus op de plant neerslaat? dan zou er ook condens op de ramen moeten zitten, want die zijn veel frisser...
Volgens mij krijgen ze dan teveel water. Heb ik wel eens op zo'n "bij-steker" gezien in het tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze worden dan verzopen. omdat de plant de voedingsstoffen niet meer kan absorberen laat hij ze via de bladeren weer los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige tropische kamerplanten, hebben vrijwel altijd, druppeltjes aan het blad hangen.Het zijn meestal planten met een stug dik blad, maar ik heb het ook wel aan planten gezien met dun blad.
We moeten weer even naar de evolutie kijken, die zegt, aanpassen of verdwijnen.
Als een plant onder gunstige omstandigheden,veel vocht kan opnemen en de soort verdampt minder door aangepast blad (dik blad) dan zou de spanning binnen in het blad wel eens zo groot worden, dat hij op deze manier het te veel aan vocht weer verliest
Er zijn ook plantensoorten die een te veel aan zout uit kunnen zweten, ook een aanpassing van de evolutie.
Ik heb het ook wel eens bij tuinplanten gezien, alleen weet ik niet meer bij welk soort.