Hittegolf is bij uitstek een term die we gebruiken voor streken met een gematigd klimaat, sterker nog, eigenlijk voornamelijk in Nederland en Belgie. Ooit bedacht het KNMI die term om een naam te geven aan een aaneengesloten periode van 5 dagen waarin het meer dan 25 graden is, of drie dagen waarin het meer dan 30 graden is IN DE BILT !!

Het is een volstrekt willekeurige term naar een willekeurige situatie. De definitie van onze hittegolf is volstrekt niet toepasbaar op bijvoorbeeld de tropen of de noordpool. In warme streken klagen ze pas boven de 40.
Wanneer ze op de noordpool gaan klagen over de warmte weet ik niet, mij zul je niet snel horen denk ik, maar ik denk niet dat ze daar veel voorkomen.

Het is namelijk NIET zo dat als de temperatuur zoveel graden hoger is dan normaal op die plek voor die tijd van het jaar, dat je dan van een hittegolf spreekt.
Voor Juli is 20 graden hier heel normaal, maar 25 al een hittegolf. In februari is 5 graden heel normaal , maar niemand als vijf dagen met een temperatuur boven de 10 graden als hittefgolf classificeren.

Men zou op de Noordpool dus van een hittegolf kunnen spreken wanneer de temperatuur daar meer dan vijf dagen aaneengesloten als extreem warm word ervaren door de lokale 'bevolking'. Die zal niet veel verschillen van onze maximaal prettige temperatuur, dus ook tussen de 20-25 graden liggen. Voorlopig hopelijk nog heel lang een strikt theoretische vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Zijn er ook onderwerpen waar je geen uitgebreid en duidelijk en uitermate interessant antwoord op kan geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel ; dat zijn meestal de vragen die ik niet beantwoord - en dat zijn er nogal wat, hoor :wink:
Ik heb gewoon een beetje brede interesse zeg maar. En ik lees veel. Heeeeel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
....en ik typ bijna net zo snel als ik denk - dat scheelt ook. Moet eigenlijk een beetje indammen af en toe....komt nog wel.

Andere antwoorden (4)

Als de temperatuur boven nul komt dan is het een hittegolf op de noordpool..

Toegevoegd op 12-06-2009 10:07:44
en dat dan op 5 opeenvolgende dagen, zoals bij elke hittegolf...

Toegevoegd op 12-06-2009 10:08:55
Het is trouwens niet mogelijk omdat er ijs is, en dat staat niet toe dat de temperatuur 5 dagen boven nul blijft, dus in realiteit komt dat alleen voor als het ijs gesmolten is... Maar dat vinden we heel binnenkort wel uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je met 10 graden celsius wel kan spreken van een hittegolf. Ik was nog heel even geneigd om te zeggen als de eerste wetenschapper gestoken is door een mug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha: eerste wetenschapper gestoken door een mug... +1 voor die gedachte !
Dat is onmogelijk dus sprake van dat begrip kan er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: Als je met je boot de noordpool weet te bereiken, dan weet je dat het er de laatste tijd te warm geweest is!