een varken heeft een liter of 6 bloed dus ik denk dat er per minuut een liter of 2 wordt rondgepompt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben erg benieuwd naar feiten van je berekening of informatie. kan je misschien een tipje van de sluier oplichten? (of link naar een site)
gemiddeld 5 liter bloed.

(alleen moet je hier zelf even het juiste varken bij zoeken)

om de juiste hoeveelheid bloed (het bloedvollume) uit de rekenen moet je weten wat het lichaamsgewicht van een bepaald varken is.
de hoeveelheid bloed staat namelijk in verhouding hiermee. (een mini hangbuikzwijn kan nooit 5 liter bloed hebben omdat het hier simpelweg te klein voor is)

het gemiddelde gewicht is grotendeels bepaald door de grote, de grote is grotendeels bepaald door erfelijke eigenschappen (het ras dus, of de kruising van de rassen waaruit een bepaald varken is ontstaan... zie mijn vragen bij de opmerkingen van je vraag)

maar omdat er serieus onderzoek gedaan word naar de geschiktheid van een varkenshart voor transplantatie bij een mens kan je logischerwijze aannemen dat het hart of de eigenschappen van een hart van een varken dusdanige overeen komsten vertoont met dat van een mens omdat het een bepaald bloedvolume rond kan pompen. (anders was er geen immers geen aanleiding voor dit onderzoek)

je kan dus uitgaan van het de gemiddelde grootte van en het gemiddelde bloedvolume van een mens om de hoeveelheid bloed uit te rekenen dat een varken per minuut rondpompt.
dat gaan we natuurlijk niet doen want we hebben internet:

bloedvolume"
ca. 1/13 van het lichaamsgewicht; 60-98 ml/kg lichaamsgewicht oftewel 2,8 bij mannen en 2,4 l/m² lichaamsoppervlakte bij vrouwen

hoeveel bloed pomp je rond
volwassene ongeveer 5 liter bloed per minuut.

wil je het axacte aantaal liters weten van een bepaald varken heb je een andere berekening nodig anders is deze vraag niet te beantwoorden.

zo is er ook niet te beantwoorden hoeveel liter bloed het hart van een hond per minuut rondpomt (zie foto)