Hoe gaat het ademhalingssysteem van een bruine beer?

Hoeft niet over een specifiek soort te gaan gewoon in het algemeen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (4)

Een beer is een zoogdier net als mensen, dus werkt zijn ademhalingssysteem hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
middenrif wordt omlaag getrokken. Onderdruk in de borstkas zorgt ervoor dat de longen groter worden. Lucht komt er in. In de longblaasjes wordt CO2 uitgewisseld tegen O2. Ontspannen van middenrif laat de borstkas weer kleiner worden en je ademt uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jelle, net als bij de mens dus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marQ, dit kun je beter als reactie bij Jelle zetten, als antwoord wordt hij verwijderd ;)"
De longen van beren zijn betrekkelijk groot als je dat vergelijkt met de longen van de mens. Als een beer slaapt haalt hij ongeveer acht tot tien keer per minuut adem. En overdag haalt hij veertig tot vijfenveertig keer per minuut adem. Bij extreme inspanningen stijgt de ademhaling soms wel tot 100 keer per minuut. Tijdens de winterslaap haalt wordt het zuurstof gat kleiner en haalt hij de helft minder adem per minuut. De longen halen de zuurstof en glucose uit de lucht. En dat word afgegeven aan het bloed. Tegelijkertijd ademt hij koolstofdioxide en andere afvalstoffen weer uit. Dat gaat dus hetzelfde als bij mensen