waarom kan een worm door leven , waneer je de kop eraf bijt? mollen doen dit om een wintervooraad aan te leggen. ik niet hoor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Regenwormen hebben een tamelijk groot herstellingsvermogen (regeneratie). Soorten met een rood gepigmenteerde huid bezitten dit vermogen niet Regeneratie vindt bijna uitsluitend plaats aan verwondingen aan het achterlijf. Doordat zich ter plaatse van de verwonding de bloedvaten samentrekken verstoppen rode bloedcellen de kapotte vaten, hierna kan weer herstel optreden. Het duurt na de regeneratie nog lang (2-3 maanden) voordat het weer aangegroeide deel de oorspronkelijke kleur terugheeft. Aan de voorkant kunnen tot maximaal vier segmenten verwijderd worden, die daarna gewoon weer opnieuw gevormd worden. Worden er meer verwijderd, maximaal 15, dan kunnen ze niet allemaal weer aangroeien. Bij meer dan 15 gaat de regenworm dood. Aan het achtereinde kunnen veel meer segmenten verwijderd worden. Van de inwendige organen is bekend dat het zenuwstelsel kan regenereren, bij de primaire geslachtsorganen is dat niet het geval. Regeneratie vindt alleen plaats bij gunstige omstandigheden, vooral tijdens de warme zomermaanden, maar lang niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een regenworm heeft niet echt een voorkant en een achterkant zoals mensen een onder- en bovenkant hebben. Als een mol de kop eraf bijt, kun je dat vergelijken met het weghalen van benen/armen van mensen: je gaat niet gelijk dood (mits de bloedingen gestelpt worden natuurlijk), maar je kunt nergens meer heen.
Zo kan een mol een voorraadje aanleggen van lekkere wormen die vers blijven maar niet kunnen ontsnappen...