waarom worden een cel een cel genoemd?

i.v.m menselijke cel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
coool daar wil ik in wonen xD

Het beste antwoord

De naam "Cells" werd bedacht door Robert Hooke, toen hij zijn microscoop op kurk richtte. Het patroon van deze celwanden (de cellen waren al dood en verdwenen) deed hem denken aan de cellen in een klooster, waarin monniken zich konden terugtrekken om te bidden.
Later is deze naam gebruikelijk geworden om de kleinste levende eenheid aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Pff, dat weet ik niet zeker, maar ik denk dat het zo is omdat het allebei een soort hokjes zijn, dat hebben ze een gemeen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn allebei afgesloten ruimtes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cel is een afgesloten ruimte dat uit één kamer bestaat. De menselijke cel (en alle andere cellen) zijn dat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord cel is ontleend aan het Latijnse cella ‘klein vertrek, voorraadkamer’, en ouder: cēla, een afleiding van het werkwoord celāre ‘verbergen’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn allebei kleine ruimtes waar iets in en uit gaat (hopelijk).

Maar zoals je waarschijlijk zelf ook wel weet komt het woordje cel uit het Latijn en betekent in die taal voorraadkamer, maar ook vertrek.
Spreek je talen....

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, ik zie dat Bart hierboven ook al zo slim was. Nou ja, afwachten maar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo'n vraag waar je nooit echt het antwoord op weet!!

Waarom wordt een bank, waar je op zit, een bank genoemd en een bank, van geld, ook?

Het is gewoon een strikvraag volgens mij.