Ik zag gisterochtend 3 keer grote groepen vogels in formatie naar het noorden vliegen. Is de vogeltrek weer begonnen en om welke vogels zou het gaan?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ze vlogen in V formaties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Beetje snel voor de vogeltrek maar het kan wel. Als ze in een V formatie vlogen dan waren het ganzen. Waarschijnlijk de grauwe gans. De meeste ganzen blijven echter overwinteren, of wat noordelijk woont zit hier en wat hier woont is naar het zuiden verdwenen. De formatie zegt het meest over de soort. Misschien kom je eruit op onderstaand gelinkte site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

februari moet nog komen, dus dat zou wel erg voorbarig zijn.
ik vermoed dat het gaat om groepen ganzen die op zoek zijn naar nieuw fourageergebied.
dat ze daarbij naar het noorden vlogen lijkt me toeval.
Rieneke1
13 jaar geleden
Op de site natuurkalender.nl vind je meer informatie over trekvogels. Relevant voor je vraag is onderstaand stukje:

"De vogels die in Nederland broeden en in de herfst naar het zuiden trekken noemen we zomervogels. Vanaf februari komen de eerste zomervogels al weer terug naar Nederland. Veel wintervogels zijn dan nog in ons land. Wintervogels zijn de noordelijkere soorten die de winter in Nederland doorbrengen. Veel eenden en ganzen zijn wintervogels. Ze komen in oktober/november aan in ons land en zijn maart/april meestal weer verdwenen. Rond eind april/begin mei zijn de meeste zomervogels weer terug in Nederland.
Vogels die Nederland alleen maar passeren op hun trek naar het zuiden noemen we doortrekkers. Een voorbeeld hiervan is de Kraanvogel."

Het is inderdaad wat vroeg, maar aangezien het 3 groepen waren lijkt het wel erg toevallig. Als het echt om een beginnende vogeltrek gaat dan moeten het wintervogels zijn die terug gaan naar het Noorden. De kans is dan groot dat het eenden en/of ganzen zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er trekken al veel vogels, een paar weken terug kwamen er veel ganzen over - die gingen waarschijnlijk niet zo heel ver, alleen maar naar weilanden waar de sneeuw inmiddels weggesmolten was denk ik.
Ganzen zijn vrij kleine, stevige vogels.
Maar de kraanvogels trekken ook al, dat zijn langgerekte silhouetten in vlucht. Ik denk alleen niet dat de kans dat je 3 grote groepen kraanvogels ziet op dit moment, erg groot is.

Hier kun je wat informatie vinden over de ganzentrek:
http://www.goosetrack.nl/index.php?Itemid=86&id=47&option=com_content&task=view

Wat er niet bijstaat maar wat ik zelf heel bijzonder vind: als er in zo'n trekkende groep een exemplaar is dat ziek wordt en niet meer mee kan vliegen, dan stopt die zieke gans, samen met twee andere ganzen. Die twee blijven bij het zieke dier tot het weer in staat is om te trekken, dan wel tot het dood is, en dan halen ze de groep weer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik moet nu meteen denken aan niels holgersons wonderbaarlijke reis :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja, mooi verhaal :-)
Brandganzen, bijvoorbeeld, trekken met de vorstgrens mee, dus met het kouder wordende weer is het heel goed mogelijk dat ze in deze contreien rondtrekken.

Dat ze naar het noorden gingen kan ook best toeval zijn. Ik woon aan een natuurplas, waar de hele winter vogels rondvliegen, door de weilanden in de buurt. "Onze" ganzen hoor ik vaak om 23:30 nog rondjes vliegen, in het donker, en als ik ga hardlopen zitten ze verderop in de polder in het weiland. Ook als ze niet trekken, vliegen ze soms nog hele afstanden.