Welke organen verhinderen dat er geen stof en vuil in je ogen komt?

Ik zoek voor biologie/verzorging (BiVz) de organen die het stof en vuil uit je ogen houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is welke organen ervoor zorgen dat er wél stof en vuil in je ogen komt...

Het beste antwoord

Daar zorgen je oogleden voor. Mocht er toch iets van vuil in komen dan ga je automatisch knipperen en het traanvocht drijft het vuil uit je ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je wimpers?? En anders iets met je tranen ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
traanbuisjes van de ogen?

Toegevoegd na 41 seconden:
En het (ik geloof dat het zo heet) hoornvlies o.i.d. dat over het oog zit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenste oogleden i.c.m. je traanbuizen zorgen dat de boel schoon en stofvrij blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhinderen zijn er drie: de wenkbrauwen, de wimpers en de techniek om de oogleden te sluiten. Vuil wordt door traanvocht weer afgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je wenkbrauwen zorgen ervoor dat het zweet (of regenwater) niet in je ogen loopt.

je wimpers zorgen ervoor dat bv stof niet in je ogen komt

je tranen (uit de traanbuisjes onderin je ooghoek) zorgen ervoor dat je ogen nat blijven en het heeft een reinigende werking voor het vuil wat je niet kan zien en voert dit af naar de ooghoek.

de schrikreactie (reflex) zorgt ervoor dat je je hoofd snel afwenden kan bv als er een voorwerp richting oog of je hoofd gaat.

de organen die je zoekt zullen dus in de geval de traanbuisjes zijn