Vroeger werden paarden opgegeten! Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, edel. Zo dus ook het paard......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een paard is een edel dier, (dus niet zoals een edelhert) omdat het het rijdier van de adel was. En daarin zeer goed voldeed en voldoet. Maar nu niet meer alleen voor de adel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oudste zus woont al jaren in Amerika, en was in haar jongere jaren jockey, als we het thuis weleens over dieren in zijn algemeenheid hadden en zeiden dat een paard ook poten had ipv benen, dan werd het oorlog, om maar even zo te zeggen.

Deze vraag werd eerder gesteld op goeie vraag...

De vraagsteller koos dit antwoord als beste:

De leeuw is toch de koning der dieren? Trouwens iedere kat heeft iets arrogants.
Ik vind het onzin om een paard edel te noemen, lijkt me iets van toen de edelen zichzelf beter vonden dan de rest van het volk.
Volgens Willem Wever:
Vroeger werden paarden opgegeten! Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.
Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.
Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, edel. Zo dus ook het paard.
Dus onzin in onze tijd. Ieder dier, inclusief de mens, is belangrijk en dus edel. Vind ik.
Bronnen:
willemwever.nl/antwoord?vraag=yogeRsHrGmKvKoJvH
1 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben het paard een edel dier genoemd omdat het zich zo gemakkelijk laat gebruiken, zelfs tegen misbruiken doen die beesten niets; ze laten zich doodjakkeren en afbeulen.
Paarden zijn dus nogal dommige dieren, nee, dan ezels!