Wat zijn de 'bolletjes' die je 'voor je ogen' ziet?

Wanneer je je ogen op een bepaalde manier ontspant en als het ware staart, zie je 'voor je ogen' een soort 'bollejtes' drijven/zweven (Ik dan tenminste, weet niet of meer mensen dit hebben?). Weet iemand wat dit is?

Toegevoegd na 36 seconden:
bollejtes = bolletjes ;).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (5)

Dit zijn witte bloedlichaampjes die door je ogen vele malen vergroot worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan mouches volantes zijn.

Myodesopsie (Ned. glasvochttroebeling of (uit het Fr.) mouches volantes) is een vrij algemeen voorkomend entoptisch verschijnsel dat gekenmerkt wordt door schaduwachtige vormen die alleen of in groepen voorkomen in het gezichtsveld, welke de vorm van puntjes, draden of stofwebben hebben en langzaam de oogbewegingen volgen. De term is afgeleid van het Griekse myioeidès ('gelijkend aan vliegen') en òpsis ('zicht').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mouches voulantes ja.
Ze bewegen mee en je ziet ze vooral tegen een lichte achtergrond hè? En ze hebben steeds een andere vorm, van stippeltjes op een rij tot dansende vlekjes.

Als je er zelf geen last van hebt, niets aan doen nog. We even melden bij je huisarts, dan staat dat in ieder geval met datum in je dossier daar. Kan nuttig zijn voor later als er wel wat mee moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja herkenbaar, ik woon vlakbij het strand en als ik een wandeling maak of ga joggen heb ik er ook last van niet als ik zomaar stil zit...raar maar waar!

Toegevoegd na 44 seconden:
Mijn oogarts zei dat het niets byzonders is en het een normaal verschijnsel is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook altijd, het zijn witte bloedcellen die vergroot worden door je lens.