Hoe komt het zoveer dat er jaarlijks zoveel varkens sterven?

In Nederland worden per jaar ruim 30 miljoen biggen geboren. Van die miljoenen biggen sterven er jaarlijks zo'n 3 miljoen in de eerste weken van hun leven.

Ruim 2 miljoen biggen worden doodgeboren. Naast deze massale biggensterfte laten nog eens 500 duizend vleesvarkens en 60 duizend zeugen het leven op de boerderij. Dat blijkt uit cijfers van destructiebedrijf Rendac, dat kadavers ophaalt bij boerderijen, en Agrovision, de belangrijkste leverancier van boekhoudsystemen voor de agrarische sector.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Uit je cijfers blijkt dat het zogenaamde "zuigelingensterftecijfer" bij de Nederlandse varkenspopultaie 1 op 10 is, ofwel 100 op de duizend geboren varkens.

Als je dit vergelijkt met het zuigelingensterftecijfer van mensen in een aantal landen dan doen de varkens het relatief heel goed!

Angola 196
Afghanistan 166
Sierra Leone 145
Mozambique 137
Liberia 131
Niger 123
Somalië 119
Mali 118
Tadzjikistan 112
Guinee-Bissau 109
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus varkens doen het met een biggensterftecijfer van 100 marginaal beter dan mensen in Guinee-Bissau, de nummer 10 op de lijst van landen met het hoogste zuigelingensterftecijfer ter wereld? We zouden ons collectief diep moeten schamen... Of beter: ons collectief in moeten zetten om hier verandering in te brengen. Zelfs al fok je varkens voor de slacht, dan nog zijn het levende wezens, waar je dus een zorgplicht voor hebt. Wat mij betreft zijn de varkensboeren én de maatschappij als geheel hier verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, uiteraard.
Maar we moeten het probleem wel in de juiste verhouding zien. Ik schrok er eerlijkgezegd van dat "onze" varkens het blijkbaar relatief beter hebben dan mensen, in dit opzicht dan.

Andere antwoorden (6)

Dab moet je eens gaan kijken op een varkensboerderij. Dan weet je meteen hoe dat komt.
De varkens leven op een veel te klein oppervlak bijna op mekaar dat kan niet anders dan fout gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...dat kan niet anders dan fout gaan." Beetje overdreven. Kijk alleen maar aan de mogelijke oorzaken van doodgeboren biggen. Dit zijn er al zoveel. Aangeboren afwijkingen -> niet geschikt voor vlees, gespleten gehemelte -> niet geschikt, in- of uitwendig gesloten anus, misvormd, spreid zit bij voor en / of achterpoten, fietsende biggen, lies- of navelbreuk, binnenbeer, kromme dikke benen, dopspenen, tweeslachtigheid. Dus om alles op de schuld te geven van de ruimte van de stallen is een beetje kortzichtig.
De varkens die we hebben zijn doorgefokt voor snelle groei en veel vlees. Ze leven onder slecht omstandigheden met veel te veel dieren en onnatuurlijke ondergrond. Het gevolg is zoals je kan verwachten: Hoge sterfte. Vergelijk het met verschil tussen afrikaanse kindersterfte en nederlandse kindersterfte. In NL leven we luxe, ruim en schoon. Lage kindersterfte. In veel afrikaanse landen zijn er te veel mensen en te weinig sanitaire maatregelen & ongezond voedsel: Hopge sterfte.

Gewoon.. We zorgen slecht voor de veestapel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gigantisch wat er allemaal sterft voortijdig... Die vrachtwagens van de destructor Rendac rijden dagelijks vrachtwagens vol met kadavers naar de verbrandingsoven... Er gaat genetisch genoeg mis, dan vanwege ziekten, dan nog vanwege medicijnen en chemotherapeutica en antibiotica, dan nog vanwege complicaties van ingrepen van de boer of de arts, castreren en weet ik veel welke zaken allemaal gedaan moeten worden... en dan de ongelukken, een zeug die op een big gaat liggen enz enz...

Maar dat is nu eenmaal zo, hier is dus ook een rendement... En toch ligt er elke dag een verse biefstuk in de winkel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biefstuk komt van koeien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja... dat klopt helemaal... Ik vermoedde al dat er niets van klopte van mijn verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Farstar @wie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rendement is dat wat je investeert afgezet tegen dat wat je overhoudt...
en alles wat afvalt gaat naar Rendac
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, niet te kort door de bocht! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@xinix
maak je niet druk om mij hoor ik heb mijn account al opgezegd ben het gemiereneuk hier meer dan zat.
van mij heb je dadelijk geen last meer
Kun je tegen een ander zeiken
Omdat we bizar veel varkens fokken.

Procentueel zou het allemaal niet zo schokkend zijn. Zal best. Procenten interesseren me in dit geval niet zoveel. Als het gaat om dierenleed, dan is ieder dier er één. In dit geval: 3 miljoen biggen die maar een paar weken leven in een klein druk hokje voordat ze bezwijken onder één of andere aandoening. En enorm aantal zeugen dat tijdens de dracht genoeg problemen krijgt om dode biggen ter wereld te brengen. Een half miljoen vleesvarkens en 60.000 zeugen die hun leefomstandigheden niet eens lang genoeg overleven om het te halen tot de slacht.

Voor mij hoeven andere mensen echt niet te besluiten om massaal vegetariër te worden, maar ik vind wél dat er fundamentele veranderingen nodig zijn in de vleesindustrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt door verschillende oorzaken zoals doodliggen door de moeder {zeug} en diverse ziektes zoals streptococce {hersenvlies/gewrichtonsteking} , app {longaandoeningen}
maar zeker niet door het feit dat er teveel in kleine hokken worden gehouden deze zijn allemaal gemaakt volgens strikte richlijnen van aivd {algemene inspectiedienst} en die controleren elk jaar bij iedere veehouder of hij zich aan de regels houdt zoniet dan krijg je een zeer forse boete opgelegd
natuurlijk heeft het ook te maken met de verzorging maar die is bij de meeste boeren wel goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om tot het huidige tamme varken te komen, zijn van generatie op generatie de meest vruchtbare dieren gebruikt om verder te fokken. Hierdoor worden de tegenwoordige zeugen vaker zwanger, en hebben ze grotere hoeveelheden nakomelingen per keer. Per zwangerschap worden ruim 10 biggen geboren. Een wild zwijn krijgt per keer bijvoorbeeld maar een stuk of 7 biggen, waarvan de meesten het in de vrije natuur niet zullen overleven.
Afgaande op deze cijfers en wat nattevingerwerk kun je ruwweg stellen dat per worp 2 biggen de eerste paar weken niet overleven. Kil bezien is dat helemaal niet zo massaal. Al helemaal niet als zwangerschappen die zijn geeindigd in een miskraam tevens meetellen als 'dood geboren.' Of dat gebeurd is kan ik (afgaand op de tekst van Varkens in Nood) niet zien.
De biggen die in de eerste weken na de geboorte sterven worden vaak ofwel geplet door de moeder of drogen uit ten gevolge van diarree. De sterfte van vleesvarkens is in de meeste gevallen ziektegerelateerd. Infecties, maagaandoeningen, wormen. Bij scharrel- en biologische varkens is astma en huidkanker in opkomst, en is de 'uitval' over 't algemeen hoger dan bij traditioneel gehuisveste dieren. Ook omdat er bij die methoden van veehouderij tussenkomst van een veearts zoveel mogelijk wordt vermeden.