Zijn kwartels werkelijk doof?

En hoe hebben ze dat vastgesteld?
Kwamen ze niet als je ze riep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sommige vogelsoorten beginnen zelfs al te communiceren als ze nog in het ei zitten. Een kwartel bijvoorbeeld legt acht dagen achtereen elke dag een ei. Als alle eieren zich met dezelfde snelheid zouden ontwikkelen, zouden ze ook op acht opeenvolgende dagen uitkomen. Dan stond de moedervogel voor de moeilijke taak om de al behoorlijk actieve kuikens in de gaten te houden terwijl ze nog op de andere eieren zat te broeden. In plaats daarvan zal een legsel van acht kwartelkuikens gelijktijdig binnen een periode van zes uur uit het ei komen. Hoe is dat mogelijk? Onderzoekers hebben geopperd dat dit voornamelijk komt doordat kwartelembryo’s in het ei met elkaar communiceren en op de een of andere manier ’afspreken’ om bijna op hetzelfde moment uit het ei te kruipen.

Het beste antwoord

Kwartels zijn niet doof. Het spreekwoord 'zo doof als een kwartel' is waarschijnlijk ontstaan door het typische gedrag van grondvogels. Zij blijven bij gevaar zo lang mogelijk weggedoken op de grond om op het allerlaatste moment pas 'als een raket' weg te vliegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Doordat de kwartel tot de dieren behoort die, wanneer ze angstig worden, stil op de grond ineengedoken blijven zitten zonder zich te verroeren, en men een geweer vlak bij hen kan afschieten zonder dat ze opvliegen, is het niet onmogelijk dat men ze voor doof heeft gehouden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kwartels zijn niet doof. Het spreekwoord ‘zo doof als een kwartel’ is waarschijnlijk ontstaan door het typische gedrag van grondvogels. Zij blijven bij gevaar zo lang mogelijk weggedoken op de grond om op het allerlaatste moment pas ‘als een raket’ weg te vliegen en even verder weer neer te strijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwartels zijn helemaal niet doof. Het spreekwoord komt van het feit dat een kwartel bij gevaar/onverwachte geluiden niet wegrent maar zich tegen de grond drukt en stil blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoudens, dat kwartels met stomheid geslagen zijn: Nee...