Neemt ons lichaam ook kalk op die in ons drinkwater zit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel eigenlijk, we hebben kalk nodig naast andere mineralen, telt dit soort kalk ook mee, of plassen we het weer uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (3)

ja, ook alle stoffen die in het drinkwater zitten worden opgenomen door het lichaam. Dat betekent overigens ook dat verontreinigingen worden opgenomen, dus het is niet altijd gunstig.
13 jaar geleden
Ja we nemen het kalk en andere mineralen op in ons lichaam. De duurdere bronwaters hebben veel mineralen (ze worden dan ook mineraal waters genoemd) die goed voor ons zijn. Nadat zaken opgenomen zijn worden ze in ons lichaam verwerkt en dat plassen (en poepen) we uiteindelijk ook weer uit. Dus het antwoord op jouw vraag is tweemaal JA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kalk in water en ander voedsel wordt door het lichaam opgenomen en zelfs beter dan als je kalktabletten slikt.

Misverstanden over waters.
Wat is het verschil tussen kraanwater en water uit een plastic fles?
In Nederland wordt water dat uit de kraan komt 'gemaakt' van grondwater, duinwater of oppervlaktewater. Water dat je in een plastic fles koopt wordt 'gemaakt' van grondwater of komt uit een buitenlandse 'bron'. Ongeveer 60% van het kraanwater en het flessenwater komt in Nederland uit diepere, waterdoorlatende lagen. Soms liggen de bronnen van flessenwaters zelfs naast of vlakbij de waterwinputten van waterbedrijven. De bronnen die gebruikt worden voor kraanwater, zijn beter van kwaliteit en worden wettelijk beter beschermd dan de bronnen die gebruikt worden voor flessenwater. Drinkwater dat vanuit oppervlaktewater wordt gemaakt, zoals uit gezuiverd rivierwater, heeft altijd een iets andere smaak dan drinkwater uit een duingebied of uit diep grondwater. Aan de net iets andere smaak wen je meestal snel.
Is flessenwater gezonder dan kraanwater?
Waterbedrijven moeten betrouwbaar drinkwater leveren omdat dit in de Waterleidingwet is vastgelegd. Deze wet bepaalt ook dat drinkwater geen eigenschappen mag hebben die schadelijk zijn voor de gezondheid. Fluor, chloor, nitraat en lood mogen niet of in heel kleine hoeveelheden in het drinkwater zitten. In de Waterleidingwet staat voor 65 verschillende stoffen precies aangegeven wat de maximale hoeveelheid mag zijn. En op welke wijze het water gecontroleerd moet worden. De normen zijn gebaseerd op gegevens van diverse organisaties die wetenschappelijk onderzoek doen naar de effecten van stoffen op het milieu en de volksgezondheid, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Gezondheidsraad. Kraanwater is van alle levenssmiddelen degene die onder de strengste controle staat. Geen levensmiddel in ons land staat onder strengere controle dan kraanwater.
De controle van mineraal- en bronwater wordt geregeld via de Warenwet. In het besluit voor Warenwetbesluit Verpakt Water wordt voor slechts vijftien stoffen de maxima aangegeven. Flessenwater staat dus onder een minder strenge controle. Dat wil niet zeggen dat het minder gezond is dan kraanwater. Ze zijn vergelijkbaar.
Verder controleren waterbedrijven nauwgezet de kwaliteit van het drinkwater dat uit onze kraan komt. Zij doen er alles aan om kwalitatief goed drinkwater te leveren.