Afhankelijk van de boom...

De wetenschap heeft becijferd dat een 100-jarige boom met zo’n 800.000 bladeren per uur 1,71 kg zuurstof produceert en zo 64 mensen schone lucht levert. Zijn bladerdak van 150 m2 produceert in één seizoen voor één mens een jaar zuurstof. Zijn filter waarde haalt jaarlijks 70% vuil uit de lucht ofwel één ton stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens Trees for Travel kun je de kerosine-uitstoot van een retourtje Mexico compenseren door de aanplant van 180 bomen. De bomen moeten dan wel een eeuw blijven staan. Hiervoor betaal je 51 euro.

Dus hangt af soort van de boom
hangt af van het jaargetijde
hangt af van grootte
hangt af van waar de boom staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De algen in de oceanen produceren ongeveer 90% van de zuurstof. Alle bomen en struiken tesamen produceren dus bij elkaar slechts 10%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is: nul. Een boom produceert geen zuurstof.

Tenminste, als je over de hele levenscyclus van de boom kijkt. Dus vanaf het ontkiemen tot en met de dood, inclusief het verwerken van de dode boom door de natuur.

Waarom is dat zo? Wel, de boom zet kooldioxide om in zuurstof. Per omgezet molecuul blijft daarbij één atoom koolstof over. De boom gebruikt die koolstof om te groeien - da's de enige reden die die boom heeft om kooldioxide op te nemen, en om het afvalgas zuurstof af te scheiden.

Die boom wordt dus zwaarder. Zuurstof produceren IS zwaarder worden.

Een bos bestaat uit bomen. Een bos dat zuurstof produceert, MOET dus zwaarder worden.

Maar wordt een bos zwaarder? Dat geldt alleen voor net aangeplante bossen, die nog in de groei zijn. Voor een volwassen natuurbos geldt dat niet: een willekeurig stukje Amazonewoud is vandaag precies even zwaar als in het jaar 1328, om eens wat te noemen.

Dat kan maar één ding betekenen: dat stuk Amazonebos heeft tussen 1328 en 2009 geen grammetje zuurstof geproduceerd.

Hetzelfde geldt voor alle andere bossen die volgroeid zijn en in een natuurlijk evenwicht verkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Minduimpje is waarschijnlijk van iemand die deze uitkomst niet fijn vindt. Dat klopt inderdaad, het zou fijn zijn als een boom of een bos wél zuurstof zou produceren. Maar de werkelijkheid is nu eenmaal anders.