Hebben varkens natuurlijke vijanden?

Moeten varkens zich ergens voor verstoppen, of wegrennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Antwoorden (4)

Wolven en mensen voor volwassen zwijnen. De jonge zwijnen lopen ook risico van grotere roofvagels. In Africa zijn er voor de diverse knobbelzwijnen daar ook leeuwen, hyena;s, luipaarden ed een bedreiging.

[Varkens zijn overigens gedomesticeerde zwijnen. Nu hebben varkens geen vijanden, omdat we ze beschermen.]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat de mens een natuurlijke vijand van het varken is.

(Hmmm... Babi Pangang, is ook best een idee voor vanavond...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwijnen die nu in de Ardennen lopen hebben geen natuurlijke vijanden meer . Het is daarom dat er jaarlijks veel moeten geschoten worden om het aantal op peil te houden.Dus de mens is de enige overgebleven vijand.
Dit geldt trouwens ook voor reeën en herten.
Een wild varken had vroeger sowieso al weinig vijanden en is een heel slim ,agressief en sterk.
Het zijn vooral de speenvarkentjes die belaagd werden door wolven ,beren , de varkens zelf en een lynx lust ook wel een speenvarkentje. In gebieden waar grotere jagers wonen hebben ze meer vijanden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De evers vallen alleen mensen aan wanneer hun jongen in gevaar komen.