Kan je doof worden van een toon die je niet kunt horen?

Dan bedoel ik dus geen toon met zo'n enorme geluidsdruk dat je trommelvliezen exploderen, maar stel dat je met 115dB een toon afspeelt van 30KHz. Constant. Wordt je daar doof van? Of gaat je gehoor achteruit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Nou ja, doof, we moeten het dan hebben over gehoor beschadigingen. En dat kan, ja, zeker bij geluid dat boven het gehoorspectrum ligt en met een dergelijke sterkte wordt weergegeven. Boven de 90 dB is er al een probleem. Of, langdurige blootstelling aan zulke hoge tonen. Zoals men ondervond bij tandartsen die dag in dag uit met ultrasonore apparatuur werken. Gehoorbeschadigingen zijn het resultaat.
Zie:
13 jaar geleden
Ja, dat is zeer wel mogelijk. Maar.... je hoort het niet, maar je voelt de druk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat qua frequentie buiten jouw gehoorgebied valt daar kun je niet doof van worden. Er zijn anti-insecten/muizen apparaten die een frequentievariatie van 20.000 tot 27.000 Hz hebben die buiten jouw gehoor vallen met een sterkte van over de 100 dB. Deze zijn niet schadelijk voor mensen. Het gehoor dat te lang door teveel lawaai geprikkelt wordt in frequenties in ons gehoor, beschadigd. Ga naar de discotheek en luister wat er gebeurt als je naar buiten komt. Als je oorruis hoort en een soort doofheid die na een tijdje over gaat, dan heb je je eerste gehoorschade te pakken. Het gehoor gaat op die frequetie achteruit. Dus concerten, disco's, te harde muziek in jouw oren via een koptelefoon. Die frequenties liggen dus veel lager.