Wat zijn de wetenschappelijke inzichten over de verspreiding van de smaakpapillen op de tong?

Op het klassieke plaatje in elk biologieboek staan er 4 smaakgebieden getekend: voor zoet, zuur, zout en bitter.

Volgens andere bronnen is er ook een gebied dat bouillon achtige smaken kan proeven. Ook lees ik in Quest dat het idee van specifieke gebieden op de tong helemaal niet klopt.

Als biologiedocent vind ik dat wel interessant, omdat de gebieden ook in biologieboeken staan.

Weet iemand of er wetenschappelijke (proeven) of semi wetenschappelijk informatie (zoals op kennislink) is of er 4 of 5 typen smaakpapillen zijn (of meer/minder) en of die wel of niet gelijk verdeeld zijn over de tong?

Toegevoegd na 2 minuten:
De volgende smaakproef wordt bijvoorbeeld veel in de klas gedaan vanuit het concept dat de gebieden ook zijn aan te tonen:

http://biologiepagina.nl/5/18Brainwave/GeurensmaakproevenSmeenk.doc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat ik weet is dat ik vroeger heel vaak heb geprobeerd of ik die smaken met die gebiedjes kon proeven maar er eigenlijk nooit iets van heb gemerkt. Zout, zoet, zuur, ik proef ze overal, ook met mijn ogen dicht. Snap dus eigenlijk ook niks van deze indeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je link werkt niet ; ik krijg meteen een mega-vastloper in Word en krijg niks te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apart. De link doet het bij mij wel. Ik las vandaag in quest dat de smaakpapillen overal liggen (misschien dat sommige gebieden wat gevoeliger zijn voor een smaak) en was benieuwd naar artikelen hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders deze: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=http%3A%2F%2Fbiologiepagina.nl%2F5%2F18Brainwave%2FGeurensmaakproevenSmeenk.doc&rlz=1I7ADSA_nl Eerste link.

Het beste antwoord

De receptoren voor de smaken zitten gewoon verspreid over de tong en niet zoals ze vroeger dachten op bepaalde plekken. Dat is in 2006 al uitgezocht:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16929298?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Wat wel later bleek is dat op sommige plekken de receptoren meer gevoelig zijn. Deze plekken verschillen voor mannen en vrouwen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12132625?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

De 5e smaak 'Umami' is overigens voor 'E621'/MSG/Ve-Tsin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://chemse.oxfordjournals.org/content/27/9/843.full

Een Japanse professor in Chemie heeft ontdekt dat er een vijfde smaak is. Het heet "Umami". Persoonlijk denk ik dat het een soort ontvanger in de hersenen is die deze 'allesomvattende smaak', want dat is het volgens mij omdat het een soort langst blijvende smaak is, regelt.
Misschien als je op 'Umami' googlet kom je meer te weten? Volgens de afbeeldingen op Umami ligt het smaakgebied Umami in het midden van de tong.
amc
13 jaar geleden
deze theorie is achterhaald, er zijn geen zogezegde 'smaakzones'. wat wel klopt is dat er 5 basissmaken zijn umami is de 5de en het is een soort van vlezige smaak heb ik gehoord. Wat ik er me moet bij voorstellen weet ik niet.