Het stikstof wordt niet actief opgenomen, want ons lichaam kan er niets mee. Het wordt echter wel passief in het bloedplasma opgenomen. De concentratie stikstof in het bloed is in evenwicht met de concentratie stikstof in de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar gebeurt niets mee: je ademt het ook gewoon weer uit, het wordt niet opgenomen in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stikstof is een "inert" gas je lichaam doet daar niets mee. Echter is er wel een verhouding tussen de hoeveelheid stikstof in de lucht en in je bloed.
Dit reguleert zichzelf alleen als je te snel van een stikstofrijke ademlucht naar een normale ademlucht gaat heb je een probleem.
Dat heb je bijvoorbeeld als je te snel opstijgt onder water (caisson ziekte) dan wil de stikstof direct uit je bloed weg en vormt belletjes (vergelijkbaar met een colafles die je schud en opendraait)