m,n zusje is van een tweeling,en heeft zelf ook een tweeling gekregen.is mijn kans op een tweeling dan ook groter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (3)

Het krijgen van tweelingen zit in sommige families “in het bloed”, daar is geen twijfel over. Onderzoek in Australië en Nederland heeft laten zien dat dit vooral geldt voor twee-eiige tweelingen (niet-identiek), hoewel er een aantal families bestaat met zeer grote aantallen eeneiige tweelingen. Verder lijkt een vergrote kans op tweelingen geheel en al bepaald te worden door de aanleg van de moeder en niet van de vader. Uiteraard zijn er voorbeelden te vinden die tegen deze regels ingaan, er zijn zelfs families met heel veel een- én twee-eiige tweelingen. Op dit moment is het nog niet duidelijk of deze gevallen op toeval berusten (en we erover lezen omdat het zulke goede voorpagina-artikelen oplevert), of dat er bij deze families sprake is van een nog onbekend biologisch mechanisme.
13 jaar geleden
Tweelingen lijken inderdaad een erfelijke factor te hebben - en dan met name twee-eiige tweelingen. Heel direct is die relatie echter niet, en soms lijkt de erfelijkheid zowel via de moeder (begrijpelijk) als via de vader (biologisch nauwelijks te verklaren) te lopen. Vermoedelijk is er dus toch vaker toeval in het spel dan erfelijkheid.

Andere factoren zijn veel belangrijker voor de verhoogde kans op het krijgen van een meerling : het ras en de leeftijd van de moeder. Afrikaanse vrouwen krijgen vaker tweelingen (wat ergens wel weer pleit voor een erfelijke component), en naarmate een vrouw ouder is bij haar eerste kind krijgt ze steeds meer kans op een tweeling. (Alsof de natuur de schade wil inhalen, of het rijpen van twee eitjes een vaker voorkomende 'fout' wordt).

Als er bij jullie sprake is van een erfelijke component (wat zou kunnen via je moeder), is de kans op een tweeling voor jou ook verhoogd. Maar nog veel meer verhoog je die kans door elk jaar na je 30e dat je wacht met kinderen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij zelf ook een tweeling bent, is de kans inderdaad groter om zelf ook een tweeling te krijgen.