Hoe lang blijft een spin leven?

Vorige week liep er een hele grote spin door mijn slaapkamer. En een schijterd als ik ben, heb ik die toen met een bakje gevangen. Dat beest met de blote hand pakken... Daar moet ik niet aan denken! ;-)

Dat bakje heb ik toen even opzij gezet, maar die kwam ik nu net weer tegen en de spin leefde na een week in dat bakje nog steeds.

Ik heb de spin nu netjes buiten gezet. Maar hoe lang kan zo'n spin zonder eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
23.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor een spin is het ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij was het een gewone huisspin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan waar de spin rondloopt, is het in mijn huis, dan leeft hij niet lang, met of zonder eten :D

Het beste antwoord

spinnen slaan hun voedsel op in hun achterlijf, wat daardoor enorm kan zwellen.
zo kunnen ze wekenlang zonder voedsel.

zie pag. 7 van de bron.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi compact antwoord! Zonder omwegen antwoord op de vraag. Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Hoe oud een spin wordt, hangt van de soort af. De meeste spinnen worden één à twee jaar oud, maar er zijn er ook die maar drie maanden leven.
fremar
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
ja,maar vind geen duidelijk antwoord op hoe lang ze zonder eten overleven
Veel spinnen overwinteren als ei in een speciaal eierpakket of spinsel, en in het voorjaar komen ze daaruit en gaan de weide wereld in. Dit geldt bijvoorbeeld voor kruisspinnen. Op dat moment zijn ze nog erg klein en vallen niet zo op, maar ze zijn er wel.
Gedurende het verdere seizoen blijven ze groeien en vooral de vrouwtjes kunnen dan flinke afmetingen aannemen.
Inmiddels is de zomer bijna ten einde en begint de herfst.
Dit is ook de periode dat de meeste mensen veel spinnen kunnen waarnemen.

Het einde van de herfst halen de meeste kruisspinnen al niet en begin winter hebben ze allemaal het loodje gelegd, maar pas nadat zij zich verzekerd hadden van de een wintervaste verblijfplaats voor hun toekomstig nageslacht en zo is de cirkel weer rond.
Kruisspinnen jongen hebben dus nooit hun ouders gezien.
Tellen we de tijd van het ei erbij dan is de maximale leeftijd van een kruisspin ongeveer een jaar, dit geldt voor veel meer spinnensoorten.
In de tropen gelden weer heel andere normen. Zo kunnen vogelspinnen en verwanten een leeftijd van zo'n 10 á 15 jaar bereiken.
Maar ook in Nederland komen spinnen voor die zo'n 2 á 3 jaar oud worden.
Vaak gaat het dan om jagende spinnen, b.v. wolfspinnen.
Wolfspinnen doen ook nog aan broedzorg en kunnen enkele maanden voor hun jonkies zorgen.
Spinnensoorten die in koudere gebieden leven, hebben vaak een wat meer vertraagd levensritme en kunnen dan in de regel ouder worden, dan hun soortgenoten uit warmere streken.
De spinnesoort in Nederland die het oudst kan worden is de aardspin.
Deze dieren leven voornamelijk in een zelfgegraven woonbuis onder de grond.
Ze zijn enigszins verwant aan vogelspinnen en kunnen een leeftijd vanongeveer 8 jaar halen, pas na 4 jaar zijn ze geslachtsrijp.

Toegevoegd na 3 minuten:
De spin verteert zijn prooi uitwendig en zuigt daarna de inhoud op. Een spin kan grote hoeveelheden voedsel opnemen zodat het achterlijf sterk kan zwellen. In een speciale ruimte wordt de voedselvoorraad opgeslagen zodat de spin wekenlang zonder voedsel kan leven.