Hoe is de eerste cel ontstaan?

als je naar een cel kijkt, zit die heel ingewikkeld in elkaar, hoe kan dat zo toevallig zijn ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kijkt naar cellen nu, terwijl het zeer waarschijnlijk is dat de eerste zelfreplicerende moleculen (want replicatie was er eerder dan cellen) een stuk simpeler waren.

Het beste antwoord

In het begin van de vijftiger jaren begonnen Prof. Harold Urey en één van zijn studenten, Stanley Miller, te experimenteren om Oparin's theorie te bewijzen. Miller bouwde een apparaat waarin gassen circuleerden, die waarschijnlijk in de vroegste atmosfeer aanwezig waren:

Na het experiment een week zijn gang te laten gaan, waren de resultaten verbazingwekkend.
De eerst kleurloze oplossing in het apparaat was rood geworden.Miller vond er veel organische moleculen in terug, waarvan sommige niet direct konden worden thuisgebracht.
Dit bewees in feite Oparin's theorie dat organische verbindingen zouden kunnen zijn gevormd in de vroegste atmosfeer.ook liet het zien dat sommige aminozuren zouden zijn samengegaan met waterstofcyanide(HCN), dat een bijproduct is van vulkanische activiteit.
Deze samenstelling zou purines en pyridines vormen, die worden gebruikt om nucleïnezuur te maken, dat op haar beurt DNA vormt.

Nadat deze verbindingen bij de vorming van de aarde waren ontstaan, begon de aarde uiteindelijk af te koelen. Waterdamp condenseerde (werd water), waardoor enorme oceanen, zeeën en meren ontstonden, waarin eenvoudige organische moleculen zich gedurende miljoenen jaren begonnen te verzamelen, waardoor een 'organische soep' met verschillende soorten moleculen ontstond.
De aminozuren zouden dan zijn gepolymeriseerd (wat betekent dat zij ketens vormden zoals eiwitten; bijvoorbeeld: az = aminozuur en az-az-az-az-az = eiwit).

Maar hoe deze eiwitten en andere organische verbindingen de eerste cel vormden? Dat is niet erg duidelijk, maar het meest waarschijnlijk is, dat een groep van organische moleculen inclusief eiwitten en primitieve vetzuren, zich in een druppelachtige of belletjesachtige structuur vormden, die de eigenschap had zich te verenigen met elementen van buitenaf, zoals eiwitten, die er geen deel van uitmaakten. Uiteindelijk zouden deze druppeltjes gegroeid zijn en gesplitst. En die druppeltjes zouden zich uiteindelijk ontwikkeld hebben tot de eerste cel.
Die eerste cellen zouden zelfvoorzienende cellen (autotrophs) zijn geweest, dat zijn organismen die hun eigen energie produceren, gewoonlijk met behulp van zonlicht.
Enkele van deze cellen zouden dan evolueren tot niet-zelfvoorzienende cellen (heterotrophs), dat zijn organismen die organisch materiaal in zich opnemen als voedingsbron.

Ik heb de tektst niet letterlijk overgenomen(er missen stukken) ivm max tekens die ik mocht plaatsen.
Zie de link voor de volledige uitleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste cellen ontstonden meer dan 3 miljard jaar geleden. Het is natuurlijk niet met zekerheid te achterhalen hoe dit precies gebeurde, maar volgens de gangbare hypothese waren de bouwstenen van het leven er al, namelijk de biomoleculen: nucleïnezuren, eiwitten en fosfolipiden. Deze waren "spontaan" ontstaan in de oersoep die onze jonge Aarde bedekte (eens de planeet voldoende afgekoeld was dat er water kon condenseren). Er was toen nog geen zuurstof, en er was zeer veel energie voor chemische reacties onder de vorm van warmte, ultravioletstralen en electriciteit (bliksem).

De hypothese kan getoetst worden door deze oorspronkelijke oersoep en oeratmosfeer in een proefopstelling na te bootsen. Zo komt men inderdaad vanuit eenvoudige verbindingen waaronder koolzuurgas, stikstofgas, methaangas, fosfaten en water tot moleculaire bouwstenen van de biomoleculen (ondermeer nucleotiden en aminozuren). Bepaalde moeilijke chemische reacties kunnen bovendien gekatalyseerd worden door klei, zodat eenvoudige biomoleculen ontstaan (eiwitten, RNA). Wanneer men deze componenten met fosfolipiden (bestanddelen van de celmembraan) in water mengt en goed schudt, dan ontstaan er spontaan kleine blaasjes waarbinnen de biomoleculen gevangen zitten - eenvoudige cellen.
Bepaalde nucleïnezuren (RNA's) kunnen zichzelf kopiëren en kunnen biochemische reacties katalyseren - dit vormt het begin van een celmetabolisme.
Samengevat: verschillende soorten biomoleculen ontstonden spontaan in de toenmalige chemische oersoep/oeratmosfeer (die verschilde van de huidige omdat er nog geen zuurstof was) en sommige van deze moleculen die in feite zijn gaan samenwerken, konden zich efficiënter vermenigvuldigen (kopiëren). Eens dit proces was begonnen, leidde competitie tussen de verschillende samenwerkingsverbanden tot steeds beter aangepaste levensvormen - evolutie dus. Uiteindelijk ontstonden er cellen die over de moleculen beschikten om aan fotosynthese te doen - ze konden zich voeden met koolzuurgas dat zeer overvloedig aanwezig was (en nog steeds is). Deze cellen maakten zuurstof aan, in feite als afvalstof. Later evolueerden cellen die zuurstof nodig hadden en nog later de eerste dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar bestaat een ingewikkelde theorie over, te lezen in bijgevoegde link (te moeilijk om hier in een paar zinnen samen te vatten)
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll125/nl/life-2_nl.htm
fremar