wat is de belangrijkste verwekker van tuberculose?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey trudy

Het beste antwoord

De bacterie Mycobacterium tuberculosis veroorzaakt de meeste tuberculosegevallen en wordt overgedragen door druppeltjes in de lucht die vrijkomen als een geïnfecteerde persoon hoest. Hoewel veel mensen de infectie ooit oplopen, ontwikkelen slechts weinigen ook tuberculose
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tuberculose is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door de tbc-bacterie (ook wel tuberkelbacterie oftewel een variant van de Mycobacterium groep, meestal de Mycobacterium tuberculosis).

Belangrijk om te weten is dat tuberculose lang niet altijd (alleen) in de longen voorkomt en dat je jarenlang of zelfs levenslang drager van de bacterie kunt zijn zonder ziek te worden. Alleen als de ziekte zich manifesteert kun je anderen besmetten. Uiteraard moet je de bacterie ook bestrijden, met medicijnen, als je alleen maar drager bent. Er is altijd een kans dat je ziek wordt als je weerstand verminderd is.

Tuberkelbacteriën hebben een eigen DNA-profiel dat soms als hulpmiddel wordt gebruikt om de bron te kunnen lokaliseren. Met name bij resistente stammen uit o.a. het voormalige Oostblok kan dat belangrijk zijn.