wat is het verschil tussen een gewone ader en een slagader?

het is voor een biologie opdracht ( poster)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (6)

Een ader is een bloedvat voor de terugvoer van zuurstofarmbloed richting het hart.

Een slagader zorgt voor transport van zuurstofrijkbloed van het hart naar de organen.
13 jaar geleden
Een slagader vervoert het bloed van het hart af, een ader er naar toe.
13 jaar geleden
In een slagader is het kloppen/pompen van het hart goed merkbaar,dat komt omdat in die ader het bloed wordt vervoerd,dat van het hart afkomt en op de terugweg in de ader gaat het bloed terug richting hart,tot het weer opnieuw door het hart in de slagader wordt gestuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een slagader vervoert het bloed van het hart af en een ader naar het hart toe. Dat wil niet zeggen dat een slagader per definitie zuurstof- en voedselrijk bloed vervoert, maar dat is een ander en iets ingewikkelder verhaal. Een ander verschil is dat een slagader de bloedsomloop helpt met eigen, onwillekeurig spierweefsel, dat bij aderen ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een slagader gaat meer bloed, dus staat er meer druk op om het door je hele lichaam te voeren. Een slagader vertakt in allemaal verschillende kleinere adertjes, die minder bloed vervoeren, maar wel op de plekken komt waar slagaders niet komen.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen (mijn eerste antwoord xD)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha jawel hoor, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welkom en gefeliciteerd!:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje ter aanmoediging. Het antwoord is al gegeven en het klopt niet helemaal dat slagaders meer bloed vervoeren. de 6,5 liter bloed wordt gewoon rondgepompt, maar het hart bouwt de druk op, dus de vaten die van het hart wegvoeren (slagaders) krijgen steeds pulsgewijs bloed doorgepompt. De slagaders vertakken zich in kleine vaatjes en door het grote oppervlakte neemt de druk af. De haarvaten verzamelen zich in grotere vaten (aders) die het bloed naar het hart vervoeren. Doordat de druk in aders laag is zitten er kleppen in de vaten zodat het bloed niet terug stroomt, maar één kant op kan.
een slagader heeft ook een dikkere wand en een nauwere doorgang dan een ader.