Kunnen vergroeide tweelingen beiden van een verschillend geslacht zijn?

Kunnen een man en vrouw, tweelingbroer en -zus, samen vergroeid geboren worden - een siamese tweeling - of gebeurt dit alleen bij mensen (of dieren) van hetzelfde geslacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Antwoorden (2)

Een Siamese tweeling is genetisch identiek en dus altijd van hetzelfde geslacht. Ze ontwikkelen zich uit hetzelfde bevruchte eitje en hebben een gedeelde vruchtzak en placenta. Een Siamese tweeling ontstaat als de bevruchte eicel zich te laat splitst.

Deze informatie staat in de bron.

Daarmee zou je vraag dus negatief beantwoord zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
75% van de Siamese tweelingen zijn meisjes. Het feit dat de tijding van de embryo-splitsing plaatsvindt in dezelfde periode als X-inactivatie (het ontstaan van dominantie van één van beide X-chromosomen bij meisjes) zou te maken kunnen hebben met deze sterke correlatie tussen het falen van de splitsing en geslacht.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/48315-siamese-tweelingen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen, lees dit - technische - verhaal maar eens:

Een eeneiige meerling ontstaat als een enkele zygote (bevruchte eicel) zich na een aantal celdelingen splitst in twee (of soms nog meer) losse embryo's. In ongeveer een derde van de gevallen gebeurt die splitsing binnen drie dagen na de bevruchting en heeft ieder embryo een eigen placenta en vruchtzak (dichoriaal-diamniotisch). Deze zwangerschappen zijn alleen naderhand door DNA-onderzoek van twee-eiige zwangerschappen te onderscheiden. In ongeveer twee derde van de gevallen vindt de splitsing tussen drie en acht dagen plaats en delen de embryo's wel de placenta maar niet de vruchtzak (monochoriaal-diamniotisch). In ongeveer een procent van de gevallen vindt de splitsing tussen acht en twaalf dagen na de bevruchting plaats en delen de embryo's zowel placenta als vruchtzak (monochoriaal-monoamniotisch). Bij een splitsing na meer dan twaalf dagen is meestal die splitsing niet volledig en ontstaat een Siamese tweeling. Dit is zeer zeldzaam. Bij eeneiige meerlingen komen ook andere aangeboren afwijkingen wat vaker voor. Ook tijdens de ontwikkeling kunnen problemen ontstaan, vooral wanneer de meerling de placenta deelt: in dat geval kan het gebeuren dat het bloed van de één wordt doorgesluisd naar de ander (transfuseur-transfusé-syndroom; zie verder).

Het ontstaan van eeneiige tweelingen is vrijwel onafhankelijk van ras, voedingstoestand, leeftijd enzovoorts en komt bij ongeveer 1 op de 250 zwangerschappen voor.

Zeker op jonge leeftijd zijn eeneiige meerlingen moeilijk van elkaar te onderscheiden. Ze hebben in elk geval hetzelfde geslacht. Ook komt spiegelsymmetrie voor, waarbij het ene kind linkshandig is en het andere rechtshandig of zelfs waarbij de inwendige organen van de een gespiegeld liggen ten opzichte van de ander (zie situs inversus).

Toch komt het in zeer uitzonderlijke gevallen voor dat een eeneiige tweeling van verschillend geslacht is. Dit komt bijvoorbeeld voor in het unieke geval dat de twee bevruchte cellen drie geslachtschromosomen meekrijgen. In dit geval kan bij het ene embryo een XX (meisje) ontstaan en bij het andere embryo een XY (jongen) ontstaan. Er zijn gevallen bekend dat dit gebeurd is maar de kans hierop is minimaal. J.H. Edwards e.a.[1] beschreven in 1966 het geval van een tweeling met mozaïcisme (XO/XY) waarbij de één zich ontwikkelde als meisje met het Syndroom van Turner en de ander als (vrijwel normale) jongen.