Hoe kan het dat bloedvlekken van kleding zo gemakkelijk zijn te verwijderen met koud water?

Dit gaat een beetje tegen de theorie in. Normaal verlopen reacties gemakkelijker bij hogere temperaturen. Wat doet koud wate dan met het bloed? Waarom werkt juist koud water zo goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Juist daarom kun je soms beter koud water nemen. Wat je bij bloed modig hebt is de natuurkunde om het bloed te verdunnen met water. Neem je warm water dan stollen de eiwitten en blijft het bloed aan de textielvezels plakken. Die eiwitten nemen de roestbruine kleur van het ijzer mee zodat die vlekken ook nog eens prachtig gekleurd zijn.

Zelfde geldt voor toner. Altijd koud water gebruiken om uit je kleding of handen te wassen omdat het spul juist gaat plakken bij hitte.

Toegevoegd na 10 minuten:
modig=nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bloedvlekken en zeker oude laten zich met koud water niet uit textiel verwijderen. Met verwijderen bedoel ik dat je geen bloedresten (kleur) meer ziet in de textiel.