Des te meer spierpijn des te meer spieropbouw, maar is er een maximum?

Spierpijn krijg je als je na een anaerobe verbranding. Spierpijn maakt je spieren alsware een beetje 'stuk' waardoor ze kunnen groeien in feite.

Mji werd bij fitness verteld dat meer spierpijn wat dat betreft altijd beter is. Maar ik dacht, is er niet een maximum? Want spierpijn ontstaat door melkzuur. Dat betekend dus dat je de pH verlaagt, wat dus slecht kan zjin voor de werking van sommige cellen. Lijkt me.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is niet waar dat hoe meer spierpijn des te beter het is. Integendeel zelfs. Als je het goed hebt gedaan, dan heb je twee dagen last van spierpijn, op de tweede dag het meest. Heb je daarna er nog last van dan heb je je spieren te veel belast en heb je kans op overtraining.

Zie wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spierpijn betekent alleen dat je spieren hebt belast, meer dan dat ze gewend zijn .
De afvalstoffen veroorzaken de spierpijn.
Dus niet de groei.
Indien je optimaal bent getraind, zal je nog nauwelijks of geen spierpijn meer hebben, dat is de optimale situatie voor een sportman.
Maar ga je dan ineens b.v. langdurig achteruit lopen, dan gebruik je opnieuw spieren die dat niet gewend zijn en heb je opnieuw spierpijn.
Het is dus onjuist te denken, hoe meer spierpijn hoe beter.

Toegevoegd na 1 uur:
ja daar heb je wel een beetje gelijk in, maar spierpijn betekent dus altijd dat je, je spieren beter kunnen worden, sterker.
Dat meer spierpijn automatisch zou beteken , dat het beter voor je spieren is, is maar gedeeltelijk waar, want spierpijn betekent vooral, dat je spieren nog onvoldoende zijn getraint, of wel, het kan nog beter.
Dat daar een max. aan vast zit is wel logisch, het houdt een keertje op.
Vroeger heb ik veel aan hardlopen gedaan, dit gaf in het begin, ongelooflijk veel spierpijn, ik gebruikte met hardlopen spieren die ik normaal niet zo gebruikte, na enkele maanden hardlopen, had ik ook geen spierpijn meer, dan ben je op een punt gekomen dat het haast niet meer beter kan met je spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om spieren te ontwikkelen bij/na het sporten heb je voor een korte tijd spierpijn nodig. Als je niets voelt krijg je er geen spiermassa bij.
Echter overdrijf niet zoals dat voor alles geldt.