Waarom moet je water niet rantsoeneren?

Stel dat je een beperkte hoeveelheid water bij je hebt en dat je niet aan nieuw water kunt komen. Bijvoorbeeld omdat je in de woestijn verdwaald bent terwijl je maar één drinkfles water bij je hebt. Of in een bos zonder beekjes, dat maakt niet uit.

Volgens overlevingsexperts moet je dan *niet* proberen zo lang mogelijk met je water te doen. Je moet gewoon drinken zodra je dorst krijgt, en dan ook gewoon de normale hoeveelheid drinken.

Waarom is dat? Ik zou denken dat je met een niet al te erge dorst nog goed genoeg kunt functioneren, en dat je dus langer zult overleven wanneer je wél zuinig doet met je water. Dus waarom dan toch dit advies?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
amigo
13 jaar geleden
weet je dat zeker, klinkt mij ZO ongelooflijk in de oren?
ik zou rantsoeneren. Zie ook deze link
http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=12676

Het beste antwoord

Omdat je op het moment dat je dorst krijgt al aan het uitdrogen bent, raak je te ver uitgedroogd dan vermindert je functioneren. Water vinden of de juiste weg vinden wordt dan moeilijker.

Echter weet ik niet of iedereen het hier wel mee eens is, ik zou zeker zeer rustig met mijn laatste flesje water doen.

Ook zeggen ze, dat je bij bijvoorbeeld een defecte auto in de woestijn, je altijd bij je auto moet blijven. Goed functioneren is dan minder belangrijk, dus dan wel rantsoeneren, maar zeker niet te weinig drinken, anders is het snel afgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hiervoor zijn 2 antwoorden mogelijk. Aan de ene kant is de kans op verdamping van het water groot, waardoor als je niet oppast het vrij snel verdwijnt. Daarnaast is het vaak al te laat met je lichaam als je te lang wacht met drinken. Sommige cellen zullen sterven en deze zullen niet terug komen. Besteed je water dus, en dan hopen dat je snel nieuw water zal vinden. Als dat niet het geval is, ben je toch afgeschreven, ook als je je water langer had gespaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je dan niet meer goed/ zo rationeel mogelijk kunt nadenken.
je krijgt te weinig water binnen om alles gezond te houden. dus je denkvermogen zal snel minder worden. en dat is natuurlijk nadelig in zo'n omgeving.
eigenlijk verspil je water, als je te weinig inneemt.
je lichaam kan eigenlijk niks met zo'n kleine hoeveelheid water(in de woestijn verdampt het meteen) dus eigenlijk gooi je je water weg.

je kunt beter je normale hoeveelheid nemen, dan blijf je scherp. en kun je hopelijk een oplossing vinden om uit die situatie te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe beter je functioneert hoe groter de kans dat je op een goed idee komt voor de weg eruit of voor een andere manier om je dorst te lessen.
Bovendien kun je de lege fles nog gebruiken om je urine in op te vangen, wat je vervolgens ook weer kan drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf beter een goede start op je overlevingstocht geven door je lichaamscellen voldoende vocht te geven om optimaal te functioneren. Een ander voordeel is dat je niet langer water mee hoeft te sjouwen dan nodig is en het heeft het psychologische voordeel dat je niet meteen dorst hoeft te lijden. Die combinatie van factoren vergroot je overlevingskansen.

Toegevoegd na 11 uur:
Daar komt nog bij dat je met iedere keer een klein beetje water de dorstprikkel op gang houdt, terwijl die bij volstrekte afwezigheid uitdooft. Het probleem van een droge mond blijft maar dat euvel kun je verzachten met af en toe een drupje citroensap, dat je natuurlijk altijd bij je hebt als je in een overlevingssituatie verzeild raakt.