hoe kan het dat water kouder aanvoeld dan lucht?

als je bijvoorbeeld onder de douche staat met 23 graden voelt dat koud aan maar als het in de zomer 23 graden is is dat lekker warm.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (3)

Beide zijn kouder dan je huid, dus de energie wil van je huid naar de lucht of het water. Hoe meer energie er per seconde wegstroomt, hoe kouder het aanvoelt. In water zitten de moleculen veel dichter.op elkaar dan in lucht. Daardoor kan de energieoverdracht makkelijker verlopen. Dit is een van de redenen waarom het water kouder aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water op je lichaam verdampt constant. Dit verdampen onttrekt warmte vanuit je lichaam, en dat maakt het dat water kouder aanvoelt dan lucht.

Water is in onstabiele aggregatietoestand, en lucht in een stabiele aggregatietoestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat water en lucht een verschillende thermische geleidbaarheid hebben. (officieel symbool: λ). Zo is de geleidbaarheid van water 0,6 Watt/meter*Kelvin. Lucht heeft een geleidbaarheid van 0,024 W/m.K.

Makkelijker uitgelegd. Leg een stuk koper (390 W/m.K) en piepschuim (0,04 W/m.K) in de diepvries. De volgende dag haal je ze er uit en je voelt dat de kou van het metaal naar je hand wordt "geleid" / overgedragen. Het even koude piepschuim daartegen voelt amper koud aan omdat het een zeer lage overdracht (geleidbaarheid) heeft.