Wat is het evolutionair voordeel van homoseksualiteit?

Deze vraag kwam tijdens noeste arbeid in mij op. Aangezien er altijd twee geslachten nodig zijn om nageslacht te produceren, en dus overleving van de eigen soort veilig te stellen, waarom bestaat er dan in vredesnaam zoiets als homoseksualiteit? Wat is daarvan het nut? Mijns inziens nada.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Bij deze vraag moest ik denken aan onderstaand verhaal van H. van Maanen.

"Mensen die niets tegen homosekuelen hebben, willen er vaak nog wel even op wijzen dat homoseksuele handelingen niet bijdragen tot de instandhouding van de menselijke soort. Er komen geen kinderen van, dus evolutionair gezien zijn ze nutteloos en dat verklaart wellicht het diepgewortelde taboe dat er op rust en ook de discriminatie waaraan homosexuelen worden blootgesteld.

Evolutiebiologen denken hier heel anders over. Voor het instandhouden van de soort is het volstrekt niet nodig dat ieder individu meedoet in de race om nakomelingen te verwekken. Misschien zelfs integendeel: het zou beter voor de soort kunnen zijn als bepaalde leden van de groep zich van voortplanting onthielden. Men zou zich een diersoort kunnen voorstellen waarvan de zwakke mannetjes zorgen voor foeragering van de sterke, omdat de sterke mannetjes het te druk hebben met de wijfjes. Of een diersoort waarin de voortplanting zelfs geheel aan een enkel individu, een koningin, wordt overgelaten. Of waarin een celibataire priesterkaste zorgt voor opleiding van jonge soortgenoten zodat die betere overlevingskansen hebben, terwijl de priesters zich niet voortplanten.

Kortom, als biologische theoriën worden gebruikt om maatschappellijke verhoudingen te rechtvaardigen, pas dan goed op."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Gezien de overbevolking op de aarde lijkt me dit dus een grandioze zet van de evolutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homo sexualiteit is niet iets van alleen de laatste jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, @CGvdB
Als jullie de humor van mijn reactie niet inzien moeten jullie wel erge zuurpruimen zijn
Simpel; om juist geen nageslacht te zorgen! En om voor nageslacht te zorgen die verlaten worden door hetero stellen. Het zou alleen maar goed zijn als er minder nageslacht was, en meer mensen om ervoor te zorgen.

Toegevoegd op 04-06-2009 16:07:34
(er moet ergens het woordje "voor" in de eerste zin....wees creatief)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet in de evolutietheorie zoals Darwin deze omschreven heeft. Desalniettemin zal ik proberen een objectief antwoord te geven.

Homoseksualiteit heeft geen nuttige functie in de evolutie van de mens. Homosexuele personen zijn alleen nuttig voor andere homosexuelen. Natuurlijk zijn ze wel nuttig in hun functioneren (lees werk), maar biologisch gezien zijn zij geen toegevoegde waarden binnen de evolutie.

Maar wie weet, wellicht wordt er ooit een man bezwangerd door een man. Of een vrouw door een vrouw.

Je weet het maar nooit met de evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alles wat evolueert hoeft nuttig te zijn. sommige dingen gaan toevallig zo, en hebben geen negatief effect, daarom verdwijnen ze niet..
Los daarvan: Als het een evolutionair gegeven zou zijn zou het iets genetisch moeten zijn en overerven. Dit terwijl homo's over het algemeen niet voortplanten omdat ze nou eenmaal op mannen vallen.
Kortom, het is maar de vraag of homoseksualiteit een product is van onze evolutie, en daarom hoeft het ook niet nuttig te zijn..

Toegevoegd op 04-06-2009 17:26:24
Met mn tweede punt ben ik mss iets te ver doorgedreven, natuurlijk is iegenlijk alles uiteindelijk produkt van evolutie. Het hoeft alleen niet heel rechtstreeks te zijn. Sommige eigenschappen liggen kant en klaar in de genen (zoals haarkleur) terwijl andere, meer sociale gedragingen veroorzaakt worden door ingewikkelden combinaties van genen, en de resultaten van andere processen die minder rechtstreeks evolutionair van aard zijn (cultuur, opvoeding enz.).
Ik denk dat homoseksualiteit geen simpele optelsom is van genen die evolutionair zo ontstaan zijn, maar een veel ingewikkeldere combinatie van allerlei verschillende factoren. Deze factoren kunnen los gezien nuttig zijn, maar bij elkaar opgeteld leiden tot homoseksualiteit, wat evolutionair moeilijk als nuttig kan worden beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is een product van evolutie. Dat is nou net het intressante. Maar wat je in je eerste zin zegt is wel erg interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CBvdB: que? Ik begrijp niet waarom evolutionair nut iets te maken heeft met het al dan niet bestaan van een lobby.. Dat ze geen nut hebben wil niet zeggen dat ze geen bestaansrecht hebben, dat is iets compleet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we er geen last van hebben. Wanneer een eigenschap nutteloos is, maar bijvoorbeeld niet heel veel engergie kost of andere handicaps oplevert, kan het gewoon blijven voortbestaan, en doorgegeven worden aan nakomelingen. Er is geen 'baas' die ziet dat het niet nuttig is en dus geschrapt moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieren hebben hele kasten werkers die zelf nooit voor nageslacht kunnen zorgen. En toch komen er telkens bij. Kenmerken erven kan schijnbaar op meerdere manieren, al is het soms nog zoeken naar het exacte mechanisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CGvdB
Heb jij wel nut?
Dat is er niet... Homoseksuelen kunnen niet voortplanten, dus evolutionair is er geen enkel voordeel...

Het is te verklaren in de hersenen, hersenen zijn namelijk of mannelijk of vrouwelijk van aard...
Evolutionair gezien zijn het eerder weeffoutjes, kleine anomalieën in de organisatie van de hersenen...
Alles kan fout gaan, en dan heb ik het niet over iets anders dan louter evolutionair... Ik heb niets tegen homoseksualiteit, als het bestaat dan ben ik er niet op tegen, integendeel zelfs...

Evolutionair gezien sterven homoseksuelen toch uit, omdat ze geen nakomelingen kunnen maken...
De natuur is niet perfect en laat soms steekjes vallen, het zij zo, daarom zijn ze niets te minder... Het is gewoon zo...

En ik vind het een verrijking van de mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal stellingen, er is echter nog niets bewezen.

1. Het idee dat homo's (m/v) hun directe familie zó effectief ondersteunen, dat hun ouders, broers en zussen meer kinderen met succes kunnen grootbrengen. Dat zou minimaal één volwassen nakomeling extra moeten opleveren, anders is het totale saldo negatief. Maar dit is waarschijnlijk niet waar.

2. Gaat ervan uit dat een 'homogen' alleen tot homoseksualiteit leidt als iemand er twee kopieën van heeft, en iemand extra aantrekkelijk of vruchtbaar maakt wanneer hij het in enkelvoud heeft. Zolang een dergelijke genetische variant niet heel algemeen is, zullen er veel meer mensen zijn met één kopie dan met twee, en hoeft het voordeel daarvan maar gering te zijn om het grote voortplantingsnadeel op te heffen bij de enkeling die twee kopieën heeft.

3. Een mechanisme dat wel eens wordt genoemd, houdt in dat een genetische variant die bij het ene geslacht de voortplanting nadelig beïnvloedt, bij het andere geslacht juist voordelig is. Als het voordeel bij de ene sekse groter is dan het nadeel bij de andere, heeft zo'n variant bestaansrecht. Voor mensen lijkt zoiets aan de hand: vrouwen met een of meer homomannen in de familie krijgen volgens onderzoek uit 2004 gemiddeld iets meer kinderen dan vrouwen met alleen hetero's als directe verwanten. Welk mechanisme daarachter steekt, is echter nog onbekend.

Het kan uiteraard ook een combinatie zijn van 2 en 3. Maar zoals ik al zei: niemand heeft het bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee jouw antwoord was geniaal. Probeer verder te kijken als die neus van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor maar je antwoord is erg vergezocht. Mijn antwoord was ook niet geniaal maar dat was ook niet de bedoeling. Houd het simpel ( leef met vlag en wimpel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enigszins vergezocht, maar er is tenminste over nagedacht. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit alleen uitgaan van bestaande kennis, maar verder kijken.
Compliment deboender+1
Er zijn in ieder geval twee aantoonbare nuttigheden:
- een homosexueel stel blijkt in het dierenrijk ook over ouderlijke gevoelens te beschikken. Als van een jong een of twee ouders vroegtijds komen te overlijden, dan zal een homosexueel stel eerder geneigd zijn en beter in staat zijn om zich over het weesje te ontfermen dan een heterosexueel stel met kinderen. Voor heterosexuele stellen zal zo'n wees een indringer zijn, voor een homosexueel stel juist niet. Hieronder een link naar zo'n homosexueel pinguin-paar.
- een methode om overbevolking enigszins te temperen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homoseksualiteit heeft geen enkel nut. Dat is op zich raar want alles heeft op een of andere manier nut. Homoseksualiteit kan een uitlaatklep zijn voor diegenen die het zich daarmee bezig houden, maar of dat nuttig is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap jij je eigen antwoord wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij niet neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
óf je snap evolutie niet óf je bent gewoon niet zo slim. óf allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat begrijp je niet aan mijn antwoord? Of wat vind je er niet juist aan? Niet schelden maar zeggen wat je ervan vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik even mag toevoegen: niet alles heeft nut. Zo werkt evolutie niet; eigenlijk is het gewoon zo dat met toeval er allerlei veranderingen plaatsvinden, en dat sommige blijven zitten en andere niet. De veranderingen die niet blijven zijn meestal minder aangepast, de veranderingen die wel blijven zij meestal meer aangepast, maar dat wil niet zeggen dat elk klein stukje aan ons of andere wezens nuttig is. Sommige dingen zijn gewoon niet onnuttig genoeg om uit te sterven, en die dingen blijven dan ook bestaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten wat geen nut heeft. Geef een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt: Homosexualiteit kan een uitlaatklep zijn voor diegenen die het zich daarmee bezig houden.
Je zegt dus: homosexualiteit kan een uitlaatklep zijn voor homo's. Nou je bent briljant! Je geeft gewoon helemaal geen antwoord op de vraag. Je probeert het niet eens. Beter geef je dan gewoon geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tepels bij mannen? Blinde darm?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We beantwoorden vragen bij GV en geven vaak wat meer informatie die niet direct met de vraag te maken heeft. Gewoon, het moet een beetje leuk blijven, Je bent erg cynisch en boos, waar komt dat vandaan? Houd het leuk. Tepels bij mannen zijn een negatieve pool, net als de vagina bij de vrouw. Doordat er negatieve en positieve polen zijn kunnen man en vrouw een cirkel vormen. Dat is door evolutie ontstaan. De Blinde darm heeft ook een functie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormvormig_aanhangsel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet waar ze die functie aangeven, dat 4 wetenschappers in 2007 iets opperden zegt al genoeg. Ze kennen de functie niet, en je kan heel goed zonder. Ik zie niet in hoe je tepels van een man met de vagina kan vergelijken. De vagina heeft wat mij betreft toch een zeer duidelijke rol. Kunnen mannen en vrouwen een cirkel vormen??? Waar heb je het in godsnaam over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: waarom bestaat er dan in vredesnaam zoiets als homoseksualiteit? Wat is daarvan het nut?
Die vraag heb ik beantwoord. De vraag luidde ook: Waarom bestaat het?evolutie streeft naar verbetering.. Maar met evolutie heeft homoseksualiteit niks te maken.
In het vervolg lezen wat er staat en niet gelijk beginnen te schelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het nut van tepels bij mannen. http://eendoodleuk.web-log.nl/eendoodleuk/2006/04/mannelijke_en_v.html
Niet elke eigenschap van een soort hoeft een voordeel te hebben voor de soort als geheel om te kunnen overleven.
Het zal wel een minderheid blijven, omdat de kans dat de eigenschap wordt doorgegeven zeer klein is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan het evolutionair nut van homoseksualiteit niet zien...
wellicht heeft homoseksualiteit alleen nut om de liefde tussen mensen onderling te laten groeien, om liefde op zoveel mogelijk manieren manifest te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homoseksualiteit heeft evolutionair gezien geen voordelen. Het heeft een groot nadeel, de kans dat je je zal voortplanten is namelijk vele malen kleiner.

Om deze reden acht ik de kans best aanwezig dat homoseksualiteit helemaal niet genetisch bepaald is. De wetenschap is hier nog niet echt uit overigens.

Niet alles heeft nut in het leven. Waarom er zoiets bestaat als homoseksualiteit is niet te beantwoorden. De oorzaken ervan zijn vroeg of laat wel te beantwoorden. Sommige wetenschappers denken dat homoseksualiteit ontstaat doordat tijdens de embryonale ontwikkeling er wèl testosteron vrijkomt maar bij de foetale ontwikkeling niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beroep mij op mijn eerder gegeven antwoord op dezelfde vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/homosexualiteit.1212):

"Homosexualiteit heeft wel degelijk een voordeel, wanneer je kijkt in groepen in plaats van individuen:

Homosexuelen zorgen in principe niet voor nageslacht, maar kunnen wel werk verrichten voor de groep. Dus terwijl zij er niet voor zorgen dat er meer kinderen gevoed moeten worden, kunnen zij wel meehelpen met zorgen dat er meer kinderen gevoed kúnnen worden.

Voor de groep als geheel betekent dit dat de kinderen een grotere kans op overleven hebben, omdat de "aandacht" niet verspreid is over meer kinderen."

Toegevoegd op 04-06-2009 17:19:54
Bedenk dat de mens een sociaal dier is. Je moet dus iets verder kijken dan het individu om in sommige gevallen voordelen te zien. Neemt niet weg dat ze er wel degelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel: er zijn geen evolutionaire voordelen, maar wel genoeg andere voordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie gebeurt op soortniveau, niet op individueel niveau. Als er een eigenschap is die voor de groep voordelig is, terwijl dit voor de individu met deze eigenschap nadelig is, blijft dit een evolutionair voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie gebeurt wel op soortniveau, maar dat neemt niet weg dat het afhankelijk is van de overlevings- en voortplantingskansen van de individuen. Ik ben het dus niet met je eens dat een dergelijke eigenschap een evolutionair voordeel is. Ik zal ook uitleggen waarom. Stel ik maak een stel kinderen die onvruchtbaar zijn, maar wel heel goed zijn in andere mensen overtuigen dat ze kinderen moeten nemen en hoe ze deze op een goede manier kunnen opvoeden. Deze eigenschappen zijn evolutionair gezien voordelig voor de groep. Mijn kinderen gaan echter dood en er is niets meer van deze genen over, dus einde van het succes van mijn kinderen. Als het waar was wat jij zegt, dan denk ik dat de wereld er een stuk beter uit zou zien. Dan zou goed zijn voor de groep namelijk voordelen in de evolutie hebben. Mensen zouden super sociaal worden. Zo werkt het niet. Mensen die de beste overlevings- en voortplantingskansen ontwikkelen, op wat voor manier dan ook, die zijn evolutionair succesvol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieren hebben hele kasten die niet zelf kunnen voortplanten, maar telkens terugkomen omdat deze voordelen hebben voor de soort. Zo zijn er in de insectenwereld waarschijnlijk nog een aantal voorbeelden aan te halen van hele volksstammen die niet hun eigen genetische overdracht in de hand hebben maar wel werk doen dat van cruciaal belang is voor de soort. Als er regelmatig kinderen geboren worden die onvruchtbaar zijn, maar wel voor andere kinderen kunnen zorgen, dan betekent dit dat die kinderen misschien niet hun genen doorgeven, maar dat de soort hier regelmatig gebruik van kan maken om de eigen positie te versterken/consolideren. Ik beschouw dit als een voordeel, omdat ik in groepen denk. Als je individueel denkt (zoals ik bij jou nu steeds terug zie komen) dan heeft het inderdaad voordelen om vooral bezig te zijn met je eigen belang. Dan is het nuttiger om als kerel met zoveel mogelijk vrouwen naar bed te gaan, om je vruchten goed te spreiden. Dan is het nuttig om je voedsel voor jezelf te bewaren, omdat je later misschien zelf honger zult hebben. Ook dit geëikel heeft dus evolutionaire voordelen, dat zul je me nooit horen ontkennen. Maar ik kan me ook niet herinneren dat de evolutietheorie beweert dat er maar één manier is om vooruit te komen. Ook de eikel kan niet zonder de rest van de groep, en is erbij gebaat dat er anderen zijn die zijn geëikel toe staan en mogelijk maken. Ook de eikel kan dingen doen die die groep specifiek goed uitkomen (het produceren van genoeg kinderen voor een volgende generatie, al zal hij daar niet zelf voor zorgen, maar zullen jouw onvruchtbare kinderen dat doen). Er leiden gelukkig meerdere wegen naar Rome. En alle wegen dragen een klein steentje bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Mijn excuses voor de botanische uitstap in de vorige reactie. Je moet dit in context zien.
2. Dat laatste spreekwoord is ergens enigszins ontspoord.
Het is in mijn ogen een grote misvatting dat evolutie inherent zou moeten zijn aan een nuttig doel hebben.

Je vraagstelling doet vermoeden dat je ervan uitgaat dat evolutie een soort uitgedacht systeem is die tot doel heeft om altijd tot verbetering te leiden en/of om altijd een overlevings- danwel voortplantingsvoordeel op te leveren.

Evolutie is 'simpelweg' het proces waarbij door (toevallige) mutatie van de genen er zich een eigenschap ontwikkelt die AL DAN NIET nuttig is voor het overleven van een soort.

Natuurlijke selectie bepaald dan of dit uiteindelijk inderdaad meerwaarde heeft opgeleverd.

Dus nogmaals: in mijn optiek is het zoals het is, er is geen groter 'bedacht' plan in de evolutie. Soms komen mutaties in de genen 'de soort' ten goede, soms niet.

Of homosexualiteit als eigenschap 'de soort' ten goede doet vind ik persoonlijk ook eigenlijk helemaal niet relevant... maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijke selectie is nou juist een onderdeel van evolutie. Evolutie is meer dan alleen toevallige mutaties, zoals jij beweert. De natuurlijke selectie is nu juist een heel belangrijk onderdeel van evolutie. Er is inderdaad geen plan, dat klopt. Maar het is wel zo dat eigenschappen die tot slechtere overlevings- of voortplantingskansen leiden, langzaam maar zeker zullen verdwijnen.
Ze zijn bedoelt als eindpunten en zijn de finale piek van de genenpool. Na hen is er niks anders meer en ze zijn dan ook niet compatible meer met een andere genenpool.

De branche die zou ontstaan uit een homosexuele genenpool lijkt nog volledig intact maar de corruptie is dan al ingetreden.

De keerzijde van dit verhaal is dat zij een andere rol hebben. Zij zijn als het ware de bewakers van de breeders, affiniteit met voluptueuze vrouwen is algemeen bekend. En waarschijnlijk triggeren zij anders op de vruchtbare vrouw als de heteroman.

HTK(Huis, tuin en keuken) theorietje hoor, beetje geleend van Dune (Frank Herbert), Kwisatz Haderach.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutie bestaat uit toevallige mutatie's. Is de mutatie een voordeel, dan zal dat voordeel steeds dominanter worden om uiteindelijk te gaan overheersen.
Tot het moment dat er een nieuwe mutatie ontstaat en alles begint weer opnieuw.
Eigenlijk zijn alle mutatie's foutjes van de natuur.
En alleen de tijd zal het leren of de nieuwe mutatie een verbetering is, zo niet , zal hij weer verdwijnen.
Is een mutatie geen verbetering, maar ook geen verslechtering, dan is er geen reden om weer te verdwijnen.
Voorbeeld: iemand heeft vuurrood haar, dat heeft geen voordeel maar ook geen nadeel, dus blijft het bestaan.
Het wordt ook niet dominant, want het is geen voordeel.
Maar vuurrood haar zal ook best wel een foutje zijn van de natuur (mutatie)
Homoseksualiteit kan men ook zien als een foutje, net zoals vrouwen in een mannenlijf en andersom.
Het wordt al in de bijbel beschreven.
Echter in de evolutie heeft het geen voordeel, maar schijnbaar ook geen nadeel, anders was het al verdwenen.
Wat me wel aan het denken zet, is dat vrijwel alle homoseksuelen, vriendelijke, aardige en uiterst behulpzame mensen zijn. Het zijn meestal geen doordrammers en geen vooroplopers.
Ze zijn in veel gevallen een aanwinst in de maatschappij en dat kan je van veel hetro's niet zeggen!
Zou dit voordeel ook het voordeel zijn voor de evolutie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk probleem.
Je zal terug moeten naar het begin van alle leven, dat is al niet te bevatten. Evolutie is aanpassen of verdwijnen. Geholpen door mutatie en natuurlijke selectie. Maar bij homosexuealiteit, is er geen spraken van natuurlijke selectie. Omdat het zeer waarschijnlijk geen voordeel is.Natuurlijke selectie kan alleen maar door het voorkomen van mutatie's.Ik denk dat er nooit een volmaakt organisme is geweest, omdat omstandigheden altijd weer veranderen en alleen de meest aangepasten daaraan kunnen doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpt het om Quote II te veranderen in: "Eigenlijk zijn alle mutaties een experimentje van de natuur." Sommige zijn succesvol en worden geïmplementeerd. Anderen zijn minder succesvol en worden "wegbezuinigd". En je heft het probleem van het "perfecte eerste wezen" op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet zo op mijn woorden letten als anderen slimmer zijn!