mijn oom (broer van mijn vader) is getrouwd met de zus van mijn moeder, hebben 1 zoon,hebben mijn neef en ik hetzelfde DNA??

lijkt heel ingewikkeld, maar is makkelijker dan het lijkt, iets in de trant van,van een bruiloft komt een bruiloft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Nee.

Identiek DNA komt alleen voor bij eeneiïge tweelingen, en zelfs daarbij kan het soms zijn dat er wegens mutaties na de bevruchting nog verschillen ontstaan.

De kans dat jij en je neef identiek DNA hebben is strikt genomen niet geheel 0, maar het scheelt zo weinig dat je voor alle praktische doeleinden kunt zeggen van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee want jouw moeder en haar zus hebben ook verschillend dna en jouw vader en zijn broer ook
een kind krijgt dna van bijde ouders nl dat van de van de vader en de moeder dat wel maar zij krijgen verschillende delen dus jou vader en zijn broer hebben delen van het dna van bijde ouders maar ieder heeft andere delen evenzo is het bij de zussen jullie als kinder hebben ieder dus weer andere dele van dat dna gekregen.
er zullen wel delen het zelfde zijn maar identiek is het zeker niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfde DNA zal niet kunnen, maar er is wel bloedverwantschap en jullie zullen sommige zelfde genen hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
en uit onderzoek naar jullie dna, als ze dat zouden gaan vergelijken, dan zal vast wel naar voren komen dat jullie familie van elkaar zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedeeltelijk wel. In theorie:

Je vader heeft 50% DNA van opa en 50% van oma. Hetzelfde voor je moeder, maar dan van de andere kant.

Exact hetzelfde geldt voor je oom en tante. Dit *kan* exact gelijk DNA zijn, maar die kans is zeer klein: Je DNA bestaat uit 22 paren 'normaal' DNA en 1 paar geslachtsbepalend DNA. Om van deze 22 paren (Immers: Het gaat om twee zussen en broeren: Ze hebben hetzelfde geslachts DNA) exact dezelfde set te pakken is erg klein. (0.5 ^ 22 als ik het zo even goed bedenk, ongeveer 0.0000002). En dat bij beide ouders komt op een kans van 1 op 10.000.000 dat het DNA van je ouders gelijk is aan het DNA van je oom en tante. Vervolgens is de kans dat jouw DNA gelijk is aan dat van je neef ook weer eens 1 op 10.000.000. Heel klein dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat helemaal identiek niet mogelijk is, op basis van bovenstaande antwoorden.

volgens mij zal het zelfs afwijken indien je moeder en je vader beiden identieke tweelingen zijn met je oom en je tante. in dat geval zal het dna van jou en je neef net zoveel verschillen als het dna van 2 broers. genetisch gezien ben je dan zowel broers als neef van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door cross-over ( het verwisselen van delen van chromosomen, die losscheuren bij delingen en op een andere chromatide aanhechten op het moment van de eerste deling maar meer nog bij de meiose) zal het dna wezenlijk (kunnen) verschillen maar wel meer gelijkheid punten hebben dan dna van vreemden.
Bij een beenmergtransplantatie zou ik in dit geval zeker je neef vragen "mee "te doen om een geschikte donor te vinden,omdat die kans zeer veel groter is dan bij vreemden, als de bloedgroep van jullie beiden hetzelfde is.
Ook wijst dna uit dat er betrekkelijk weinig oermoeders geweest zijn en we meerdere malen deeltjes van alle andere mensen in onze erfelijkheidsmateriaal dragen.
We zijn dus lettelijk allemaal verwanten van elkaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt de helft van de genen van je vader en de helft van de genen van je moeder. Je broers en zussen ook ; met hen heb je dus ongeveer de helft van je DNA gemeen.

Je vader en moeder hebben ook de helft van hun DNA gemeen met hun broers en zussen. Jij hebt dus 1/2 keer 1/2 is een kwart gemeen van het DNA van je oom EN je tante.

Als zij ook kinderen hebben, hebben zij ook de helft van hun beide ouders, en dus 1/8 gemeen van met jouw DNA.

Wanneer maar één van dit oom/tantepaar genetisch familie van je is, heb je daarmee maar de helft van het aantaal genen uit de vorige situatie gemeen, 1/8e deel dus, en dus maar 1/16 met hun kinderen.

Dit zijn dus in feite dubbele neven en nichten, niet zo verwant als broers en zussen, maar beduidend meer verwant dan normale eenwegs- neven en nichten. In de familie trouwen zou ik in deze situatie nog sterker afraden dan ik sowieso al zou doen ; het risico op dominante overerving van verkeerde genen wordt zo wel erreg groot.

Ieder mens heeft 46 chromosomen, en de helft daarvan gaat naar je kinderen, Maar die chromosomen moet je zien als een zak met 46 knikkers, waarvan een willekeurige helft in de geslachtscellen tekort komt ; in elke geslachtscel kunnen dat 23 andere chromosomen / knikkers zijn. Jij krijgt dus de helft van je moeder en de helft van je vader is 46 knikkers. Je broer of zus krijgt ook de helft, maar die kan van heel andere samenstelling zijn. Gemiddeld heb je daarom met een broer of zus maar de helft van je DNA gemeen, en niet alles. Die berekening kun je doortrekken, maar de percentages zijn gemiddeld, nooit 100 %.