Moet ik de "kern" uit een tomaat snijden?

De groene delen van de tomatenplant zijn giftig. De tomaat is een Nachtschade, en de groene delen van Nachtschaden bevatten het giftige solanine.

Als ik een tomaat eet, verwijder ik altijd eerst de "kern". Dat is het harde stukje in de tomaat, vanaf de plek waar de tomaat aan het steeltje zat tot het midden van de tomaat.

Die "kern" is namelijk groen.

Is het zinvol dat ik die "kern" verwijder, of ben ik paranoïde?

(Dat die "kern" ook hard is, doet hier niet ter zake - het gaat om de solanine.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
16.1K

Het beste antwoord

Bij groene tomaten komt het aan solanine verwante tomatine voor. Bij solanines gaat het vooral om de groene plekken net onder de huid van de schil en natuurlijk de plant zelf, dus de takjes. Door rijping verdwijnt het solanine, ook in de kern, die wordt dan ook rood. Dat duurt iets langer.

Door geen groene tomaten te eten en het groen uit de kern te halen krijg je geen tomatine binnen. Over je paranoïde geestesgesteldheid kan ik niet oordelen, maar ik vind het verwijderen van de kern (bij verder rijpe tomaten) niet nodig. Kwaad kan het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik snijdt altijd alleen 't groene stukje aan de bovenkant weg, en de rest doe ik gewoon in de blender. Ben er nog nooit ziek van geworden, dus... Moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, dat kun je gewoon opeten. Ik heb bij een tomatenkwekerij gewerkt (was niet leuk) en daar aten ze tomaten die helemaal groen waren met af en toe een oranje vlekje.

Lang niet alle tomaten zijn volledig rood, veel tomaten zijn groenig/rood. Die verwerken ze in bepaalde producten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle groen aan een nachtschade is giftig...
en cancerogeen...

Ik doe dat ook altijd... Waarom, mijn gevoel gebiedt mij het te doen... En ik ben het afgeleerd om mijn eigen gevoel te ondervragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je carcinogeen, als in kankerverwekkend Xinix? Maar dan een tweede vraagje aan jou, is tegenwoordig niet (bijna) alles kankerverwekkend?
Ik weet niet zeker of je dat deel zou 'moeten' verwijderen. Het lijkt me wel logisch dat je de steeltjes / bladeren niet opeet, maar de kern, dus vanuit het aanhechtingspunt van het steeltje / de bladeren gezien naar beneden (in iets mindere mate vergelijkbaar met waar bij een appel het klokhuis zit) verwijder ik zelf meestal niet.

Overigens is dit ook een beetje gemakzucht, soms doe ik het ook wel. Ik dacht trouwens dat bij een tomaat de knollen onder de grond giftig waren, maar ik ben zeker geen expert op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knollen onder de grond???????
Het zijn geen aardappels!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het geen aardappelen zijn en ik besef dat het misschien niet klopt wat ik daarover zei, daarom zei ik het ook met enig voorbehoud. Ik ben zelf niet voldoende bekend met tomaten, wel met aardappelen trouwens. Sommige aardappelrassen hebben wel degelijk vruchten die lijken op tomaten, maar die vruchten zijn nu bepaald niet eetbaar. Omdat de twee planten zo nauw verwant zijn leek het mij dat een tomatenplant wel degelijk knollen ontwikkelt, maar dan heb ik het denk ik bij het verkeerde eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb regelmatig mijn eigen tomaten gezaaid, en ik heb onder de grond nog nooit knollen aangetroffen.
Ik ben tot nog toe resistent gebleken, al meer dan een halve eeuw.