Is het mogelijk om met één oog op de voorgrond 'scherp te stellen' en met het andere op de achtergrond?

Het lukt mij niet in ieder geval.
Kunnen je ogen niet apart van elkaar functioneren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Ik doe mijn best, maar kijk volgens mij alleen maar scheel 0.o

Het beste antwoord

Dit kun je, volgens mij, niet bewust doen, maar als je zoals ik een bijziend en een verziend oog hebt kan dit wel. Mijn bijziende oog zorgt voor het lezen en mijn verziende oog zorgt voor het op afstand kijken. Mijn ogen vangen elkaars gebrek op. Dat is best wel handig, maar als ik aan de leesbril moet kan ik niet volstaan met zo`n goedkope bril.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee dat is onmogelijk je zou het kunnen zien als het stuur in de auto, er zit maar een stuur in, maar alletwee de wielen reageren er op, nooit slechts een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, goede vergelijking, op één ding na misschien: Ik heb ooit gehoord van een man die een boek kan lezen door met het ene oog op de ene bladzijde te lezen, en het andere oog de ander. In bijzondere gevallen kunnen ze dus toch apart van elkaar functioneren, of niet?
Dan zou zo iemand dit toch ook moeten kunnen? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
persoonlijk vind ik het geen goede vergelijking.
de wielen zitten vast aan een stuurstang. dat is masief en dat kan idd niet veel.
ogen focusen met spieren...die wel onafhankelijk aan te stuuren zijn. of het dan ook lukt is het volgende:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Hermantje, zoals jij het vertelt is de man gewoon scheel en dan kan je inderdaad soms op twee bladzijden lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb gehoord van auto's met 2 sturen..
Nee, het lukt niet. Net als aan je elleboog likken, het gaat gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat kan niet. Je ogen zijn aan elkaar gekoppeld. Denk maar aan je armspieren. Je kan je biceps niet samentrekken als je triceps ook samengetrokken is. Dit is natuurlijk een juist het tegenovergestelde van je ogen. De spieren reageren hetzelfde.
Dit is eigenlijk ook heel logisch. Want probeer maar eens met één oog afgedekt een blokje te pakken wat iemand anders je voorhoud en telkens beweegt. Moeilijk hé?
Je hebt gewoon twee ogen nodig om een correct beeld te vormen van je omgeving waarin de afstanden ook correct zijn. Als je ogen ergens anders naartoe konden kijken zou dat niet meer zo zijn.
Maar let op! Dit geld niet voor alle dieren. Vliegen hebben hier helemaal geen last van. Maar die hebben ook zoveel ogen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
technisch gezien is het natuurlijk wel mógelijk; maar daarvoor zullen de meeste mensen eerst een chirurgische ingreep moeten ondergaan, of een ongeval meemaken.