Eerst en vooral door niet te roken
fremar
13 jaar geleden
En niet in contact te komen met asbestvezels. Ook meeroken schijnt schadelijk te zijn. De kans op longkanker neemt door meeroken toe met 20%.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vermijd dus rokerige ruimtes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in 90% van de gevallen van longkanker heeft het te maken met roken. Dus niet roken en meeroken.
De rook tast het gen aan dat beschermt tegen longkanker.

Het schijnt dat vitaminen en groene groenten (broccoli) en groene thee positief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven genoemd is het (mee)roken van tabak schadelijk. Ook het inademen van astbest deeltjes is erg kankerverwekkend.
Verder blijkt dat overgewicht ook een kleine risiciofactor is voor long kanker.
Radioactiviteit verhoogd de kans op longkanker (als je bijvoorbeeld HEEL vaak een rontgen-foto moet laten maken van je thorax.
Groenten en fruit eten verlaagd de kans op longkanker. -> Dus gezond eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden + niet bij een druk verkeersplein of snelweg gaan wonen ivm fijnstof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet roken en meeroken tot een minimum proberen te beperken. Dat zijn factoren die je zelf in de hand hebt. Op andere factoren, zoals fijnstof in de lucht, heb je helaas zelf niet zoveel invloed, wel kun je plaatsen waar hoge fijnstofconcentraties zijn, zoals binnensteden met druk verkeer, proberen te omzeilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet roken!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door niet te roken of mee te roken. Verder heeft voeding een positieve eigenschap op kanker (voornamelijk aziatisch voedsel). Ook stress verhoogt de kanker.

Dus voeding, denkpatronen en roken hebben een directe invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet roken
in de eerste plaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Longkanker heeft als belangrijkste oorzaken:
-Het roken van sigaretten, zowel actief als passief
-Blootstaan aan industriële carcinogenen.

Het risico op longkanker stijgt met het aantal sigaretten dat wordt gerookt en met de leeftijd waarop met roken begonnen is.

Als je als roker minder dan 20 sigaretten per dag rookt en hierna stopt neemt het verhoogde risico van longkanker af en is na dertien jaar even groot als een niet roker.
Rokers die meer dan 20 sigaretten per dag roken en hierna stoppen, blijft bij hen levenslang een verlicht risico in vergelijking met niet-rokers.
Voor passieve rokers is het risico van longkanker tweemaal zo groot als dat van degenen die niet aan rook zijn blootgesteld.

Voor sommige beroeps- en omgevingsfactoren leiden mogelijk tot lonkanker. Dit geldt in het bijzonder voor blootstelling aan radioactief materiaal, asbest, nikkel, chroom, ijzeroxiden en aan de uitstoot van kolengestookte elektriciteitscentrales.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ohja, het helpt ook om geen vrouw te zijn. Vrouwen hebben namelijk gevoeligere longen. Als er evenveel vrouwen als mannen bloot zouden staan aan carcinogenen waar men longkanker van krijgt dan zouden er meer vrouwen met lonkanker zijn dan mannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij je geboorte wordt al bepaalt of je sterft aan een bepaalde ziekte het zit in je genen, je hebt bijvoorbeeld veel meer aanleg voor longkanker dan iemand anders, maar roken vergroot de kans met 15%. Alleen wat mensen zeggen 90% van longkanker komt door roken klopt, maar die mensen hebben er aanleg voor. Alleen door het roken wordt de kans met 15 - 20% verhoogt.

Toegevoegd na 1 uur:
Pas geleden is erg nog iemand die ik ken eraan gestorven. Al 35 jaar gestopt, de arts in het ziekenhuis zei: "Je hebt er aanleg voor en wordt bepaalt in je genen of je dit krijgt ja of nee".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus -
Vandaag in de krant: door aspirine te slikken. Daar kun je dan wel weer andere nare bijverschijnselen zoals maagbloedingen van krijgen, maar het verlaagt de kans op kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stoppen met roken.