De baarmoeder kan iets gekanteld liggen. In de praktijk kan een uitstrijkje iets lastiger worden omdat de baarmoedermond wat lastiger te vinden is. Dat geldt ook voor overige onderzoeken en behandelingen (zoals vruchtbaarheidsbehandelingen). Ze zijn prima uit te voeren maar de arts in kwestie moet even iets meer geduld hebben.
Ik heb zelf zo'n baarmoeder en heb langere tijd behandelingen en onderzoeken gehad en iedere 2 dagen in het ziekenhuis hadden ze er weer moeite mee om die baarmoedermond goed klem te zetten.
Echter is het niet gevaarlijk of ongezond voor zover ik weet, je kunt er ook gewoon zwanger mee worden.

Hij ligt dan iets naar achteren vaak. Deze houding kan veranderen als je bv zit of schuin ligt, maar hij zal altijd weer in zijn oorspronkelijke, gekantelde positie terugkeren. Je kunt de gyneacoloog wel helpen door goed te ontspannen bij een onderzoek of iets van houding te veranderen. Je bekken kantelen kan ook, dan zorg je dat de baarmoeder iets meer rechtop komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is een baarmoeder die naar achteren, dus van de blaas af en richting de endeldarm gekanteld is.

Het is een blijvende, onschuldige en veel voorkomende afwijking in de ligging van de baarmoeder.