Hoe kan dit?

Deze vraag heb ik heel lang geleden ook al gesteld, maar toen had ik er geen foto bij.

Dit zijn twee afzonderlijke bomen die met elkaar verbonden zijn door een tak!

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor mensen die dat denken:

Nee, het is geen bewerkte foto!!!!
Deze bomen staan ter hoogte van hectometerpaaltje 5.2 op de weg naar Deventer/Colmschate!!

Voor wie het niet wil geloven...ik zou zeggen, neem een kijkje!

Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb vandaag nieuwe foto's gemaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik weet dat dit kan. Sterk genetisch verwante boomsoorten kunnen op raakpunten met elkaar vergroeien. Dit principe wordt o.a. gebruikt bij het enten van bijvoorbeeld appelbomen.
Het proces erachter weet ik helaas niet meer. Maar het wordt in de bomenteelt veelvuldig gedaan. En in bossen/regenwouden worden meer van dit soort bijzondere verstrengelingen gevonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Geshopt...

Toegevoegd na 56 seconden:
Kan ook een truc van de perspectief zijn, de voorste tak bedekt de achterste precies goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof je wel. Ga er anders op zitten en neem dan een foto. Het ziet er bewerkt uit als je op inzoomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben ik met mh75 eens, de overgang tussen de takken ziet er minder gedetailleerd uit dan de rest van de foto.
Maar ik geef Loenie het voordeel van de twijfel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meh... Zien is geloven.
Cryofiel
13 jaar geleden
http://i52.tinypic.com/2jg9cao.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd, geen sneeuw; volop bladeren. Het is zomer in die picture. Misschien is het weer in Overijssel heel anders dan Noord Brabant, dat kan...
liefde :D

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik acht het niet onmogelijk dat planten in elkaar groeien, maar toevallig is het zeker.
Vezels van de ene plant die zich vermengen met de andere plant, als ze delen. Moeten de takken op een zeker moment gedurende de groei wel precies op elkaar aansluiten. Ik denk dat je het daarom niet vaak tegen zult komen.
Je ziet dat de tak van de linker boom naar beneden is gericht. Die moet tijdens de groei door de tak van de rechter boom tegen zijn gehouden.
Het wordt ook wel met opzet gedaan: enten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
origineel :P
Amadea
13 jaar geleden
De vraag is: Hoe kan dit? En niet: Wat zou dit kunnen betekenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Enige mogelijke verklaring ;-)
Als een boom groeit, kapselt het groeiende hout zaken in die de groei belemmeren. Het waren hier takken die in elkaars weg zaten, maar de mens kan dit ook gebruiken om kunst mee te maken: arborsculptuur.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Als je tijdens een stijve bries door het bos loopt hoor je vaak bomen onder het uitstoten van smartelijke kreten of meer gedempt kreunen langs elkaar schuren.
Ik kan me zo voorstellen dat dat af en toe leidt tot het plaatselijk wederzijds verwijderen van de schors en als de omstandigheden erg gunstig zijn dat de bomen dan op die plek aaneengroeien als de wind weer gaat liggen.
En waarom zou zoiets moois zich niet in Overijssel voordoen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit net zoiets is als op een jonge boom een touwtje leggen en dat dat touwtje in de boom vast groeit. Het blijft toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn pa heeft een boek over boemen snoeien en mooimaken en alles..
hij zegt dat het kan ja

je kan namelijk ook een boom enten (een boom in een boom planten als het ware)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan, ik heb een raar lusje in mijn tros druiven gezien, de steeltjes waren ook helemaal in elkaar opgegaan. Wel heel bizar, maar bedenk wel dat dit overal gebeurt in de natuur, ook onder de mensen, bijv. siamese tweelingen.