Zijn er fosielen waar de overgang duidelijk te zien is tussen schub en veer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Voor het definitieve, beslissende bewijs dat er een evolutie heeft plaatsgevonden, worden wij verwezen naar het fossielenverslag.

Normaalgezien zouden wij daarin een opeenvolging van fossielen moeten aantreffen, bijvoorbeeld beginnend met schaaldieren, waarvan dan de harde schaal geleidelijk verandert in een uit schubben bestaande bedekking, terwijl een deel zich naar binnen keert en een ruggegraat wordt.

Tegelijkertijd zouden opeenvolgende fossielen de ontwikkeling van ogen en kieuwen en een gevinde staart te zien geven.

Ten slotte, kijk eens wie wij daar hebben, een vis!

Maar een vis zou geen vis blijven.

In hoger gelegen afzettingen zouden wij verwachten vissen aan te treffen die bezig zijn hun vinnen in poten te veranderen, met de daarbij behorende groei van voeten en tenen, en die hun kieuwen in longen aan het veranderen zijn.

Nog hoger zouden wij hun fossiele resten niet meer in oude zeebeddingen aantreffen, maar begraven in afzettingen die zich op het droge land hebben gevormd.

En bij andere vissen zouden de voorvinnen aan het veranderen zijn in vleugels en de achtervinnen in poten met klauwen.

Hun schubben zouden veren worden en zij zouden een hoornachtige bek ontwikkelen.

En hocus pocus, daar heeft de evolutie ons reptielen en vogels bezorgd.

Zo zouden wij tussenvormen met overgangskenmerken kunnen plaatsen tussen elke vooroudersoort en elke eruit afgeleide soort.

Is dat wat wij in werkelijkheid vinden?
Tot op heden nog steeds niet !

Men gaat voort op hypotheses, veronderstellingen en tekeningen die gemaakt zij door eigen interpretaties.

Voor mij als christen is evolutie nog steeds niet te staven met feitelijke bewijzen, net als voor degenen die niet in een schepper geloven, de schepping niet is bewezen.

Schepping is immers te simpel om te geloven volgens sommigen!

Het is alleen spijtig dat sommige christenen en sommigen die niet in schepping geloven zo vijandig tegenover elkaar staan.

Ieder is vrij van mening en dat kan door beide partijen gerespecteerd worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Fosielen niet echt wel wat van een soort afdrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fossielen zijn schaars; de meeste organismen fossiliseren niet omdat de juiste omstandigheden hiervoor niet altijd en overal aanwezig zijn.

Niet harde lichaamsdelen fossiliseren slecht, omdat deze vaak door plaatselijke omstandigheden alsnog vergaan (denk aan aaseters, vertering door micro-organismen, en dergelijke).

Een heleboel van de overgangen zijn gebeurt binnen kleine populaties, en na verfijning pas gaan uitbreiden. Wat je effectief zoekt is dus een kleine subsectie een kleine subsectie; van de weinige dieren die deze overgang hebben meegemaakt, zoek je de weinige die ook daadwerkelijk gefossiliseerd zijn. Het is echter mogelijk dat deze niet eens onder de juiste omstandigheden leefden en dus stierven; het is dus heel goed mogelijk dat exact de fossielen die je zoekt niet gevonden zullen worden.

Desondanks zijn er inmiddels meer dan voldoende aanwijzingen uit onder andere de fossielen die we wel hebben, moleculair-biologische onderzoeken, en embryologische onderzoeken, om aan te kunnen nemen dat dit een zeer waarschijnlijke ontwikkeling is geweest.

De twee links hieronder (en dan zeker de eerste) gaan hier dieper op in, en geven elk weer een hele reeks aan bronnen waarop je hierop voort zou kunnen borduren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vermoedelijke (niet bewezen) vogels uit het Trias en later (wel bewezen) uit het Jura hadden schubben : maar die zijn samen met de Dino's in het 'Krijt' uitgestorven.
Fossielen zijn recentelijk gevonden in China van soorten die zich wel ontwikkelden:tonen vogelsoorten die vermoedelijk en veren en schubben hadden : zie linken. met de Sinosauropteryx als blikvanger.
De nieuwe soorten: zoals 'schrikvogels' en de eerste reigers , duiven ,uilen en eenden ontstaan in het Paleoceen : waren al bevederd.
Recentelijk zou er ook in Peru een vondst gedaan zijn , an één van de oudste vogels van enorme grootte , maar men spreekt niet over mogelijke schubben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schubben zijn ook eigenlijk veren.
de ontwikkeling (groei) van schubben en veren zijn het zelfde.
en er is een dinosaurus die de mogelijk de overgang vertoont deze heet Longisquama, hij had enorm hoge schubben deze zijn wellicht naar veren geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Pas maar op hoor, het duurt bij deze vraag niet lang voordat je een min krijgt van iemand die graag wil dat de dinosauriërbotten door de duivel zijn neergelegd om ons van een god weg te drijven.
Cryofiel
13 jaar geleden
En inderdaad, intussen staat zo'n "ik wil het niet horen" min er. Net als bij een peuter die zich verstopt door zijn handen voor zijn ogen te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht meer aan een kleuter die zijn vingers in zijn oren stopt en LALALALALALALALALA schreeuwt. Trouwens, ik dacht dat god dinosaurusbotten had begraven om ons op de proef te stellen? Of waren het nou draken, die tegelijkertijd met de mens leefden, maar de zondvloed niet hebben overleefd? (Zoekt even in Conservapedia.com) Ah, het is de 'gecreëerd door god en verdronken in de zondvloed' variant, maar dan zouden er wel dino's mee zijn gegaan op de ark. http://www.conservapedia.com/Dinosaurs#Creationary_Perspective
Cryofiel
13 jaar geleden
Aan de andere kant: de mingever heeft het toch gehoord, anders had deze onbekende geen min kunnen geven. Het is dus meer iemand die zo hard mogelijk "nietes" roept. Daarna komt inderdaad waarschijnlijk jouw "LALALALALALALALALA".