Is 's avonds planten weghalen uit kamers van zieken wel nuttig?

OK, planten nemen 's nachts wel zuurstof op , maar loont het echt de moeite om die weg te nemen?
Of is het eerder traditie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit van gehoord. Werk al heel lang in de zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het om gezondheisredenen is weet ik niet, maar ik vind wel dat het stinkt in een ziekenhuiskamer. Misschien wel vanwege de hogere temperaturen gaat dat water sneller stinken. Dus van mij mogen ze 's nachts weg, die vazen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deden wij in het ziekenhuis ook niet. Bloemenwater kan wel een bron van bacterien zijn. Het water werd altijd ontsmet met een bacteriedodend middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons (Vlaanderen) werd het wel gedaan (althans vroeger)
Cryofiel
13 jaar geleden
De vraag gaat niet over bloemen in vazen, maar over planten in potten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurde vroeger wel in ziekenhuizen, maar allang niet meer omdat het nergens op slaat.

Het beste antwoord

Dat planten en ook snijbloemen ongezond zouden zijn op de slaapkamer, berust op een fabel die wellicht rond de jaren '70 de wereld werd ingestuurd. In die tijd waren bloemen zoals de lelie erg in trek. 's Nachts geven deze bloemen echter een indringende geur af om hun natuurlijke bestuivers aan te trekken. Een aantal mensen krijgt door die overprikkeling van geur hoofdpijn. Ziekenhuiszusters hadden daarom vroeger de gewoonte om 's nachts de bloemen op de gang te zetten. Vermoedelijk ligt dit aan de basis van het foute idee dat bloemen én meteen ook kamerplanten niet in de slaapkamer thuis zouden horen.' Om te vergelijken: een kleine slaapkamer bevat ongeveer 5000 liter zuurstof. Tijdens een nachtrust van acht uur gebruikt een volwassen persoon gemiddeld zo'n 190 liter. Een niet al te grote plant neemt in dezelfde periode ongeveer 50 milliliter zuurstof op. Een peulschil dus. Een bedgenoot gebruikt duizendmaal meer zuurstof dan een plant. Voorbeelden van geschikte planten voor de slaapkamer: Ficus, Monstera, Philodendron.
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik heb er nooit van gehoord
maar als het gebeurt dan is het nutteloos lijkt mij dat kleine beetje zuurstof dat ze opnemen is te verwaarlozen
dus dan zal het wel iets van heel vroeger zijn en dus een beetje traditie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft weinig nut ze weg te halen. Het klopt dat bloemen en planten ’s nachts zuurstof opnemen, maar veel minder dan een mens. Een plant van 500 g verbruikt ongeveer 1 deciliter per uur, een slapende mens van 75 kg meer dan 70 liter! De nachtverpleegkundige die komt controleren of alles OK is, zuigt meer zuurstof weg dan die arme plant! Trouwens, wat de plant ’s nachts aan zuurstof wegneemt, geeft ze overdag tienvoudig terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten kunnen koolstofdioxide omzetten in zuurstof. Dat gebeurt onder invloed van licht. ‘s-Nachts echter wordt door planten het zuurstof weer omgezet in koolstofdioxide.

Om te vermijden dat er een tekort aan zuurstof in een kamer ontstaat kun je deze beter niet in een ziekenhuiskamer zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een traditie uit de tijd dat men niet beter wist en dus dan maar met een hele portie onzin aan kwam zetten.

Planten nemen helemaal geen zuurstof op maar Co2 wat wij via onze longen weer uitademen. Een plant ademt zuurstof uit. Feitelijk is het dus beter om ze te laten staan.

En het maakt geen verschil of het nu dag on nacht is. Een plant leeft en moet dus ademen. Net als een mens stopt hij daar niet mee.