hoe splitst een eeneiige tweeling in de eerste 3 dagen na de bevruchting? Precies doormidden of laat er 1 cel los?

Ik heb een eeneiige tweeling gekregen die eigenlijk vanaf de eerste weken van de zwangerschap een verschillend gewicht en grootte hadden en uiteindelijk na hun geboorte een pond gewichtsverschil hadden. Ik ben op zoek naar een verklaring voor het grootte verschil van deze tweeling in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Zij hadden een eigen placenta hadden, ver van mekaar ingenesteld, wat me geen verklaring lijkt te geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden zijn mogelijke verklaringen voor het grootteverschil van je tweeling.
In ieder geval komt het niet door ongelijke splitsing. Het klompje cellen in de eerste weken van de zwangerschap kan op verschillende momenten zich in twee delen, maar altijd in gelijke delen. Is de splitsing toch per ongeluk ongelijk of onvolledig, dan ontstaan er (meestal niet levensvatbare) misvormde foetussen of een siamese tweeling.
Dat bij jouw tweeling alles erop en eraan zit, betekent dus een normale splitsing. Andere factoren in de baarmoeder hebben er vervolgens voor gezorgd dat de 1 zich sneller ontwikkelde dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

in de eerste dagen zijn het nog maar een paar cellen (16 cellen na 4 dagen) dus dat kan het verschil niet echt geven.

Het verschil in gewicht komt vaak voor en is als volgt te verklaren:

- de ene placenta is kleiner dan de andere.
- gedeelte bloedsomloop in de baarmoeder, er zijn
verbindingen en er gaat veel bloed van het ene kind
naar het andere, maar er komt niet voldoende terug.

Toegevoegd na 49 seconden:
Het heeft dus alles te maken met de hoeveelheid voedingsstoffen die de baby'tjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt in ieder geval niet door een ongelijke splitsing: als de vruchtjes apart zijn ingenesteld, heeft de splitsing inderdaad binnen de eerste drie á vier dagen plaatsgevonden, waardoor je ook nooit meer dan een dag of drie verschil in ontwikkeling zou kunnen krijgen. En op zichzelf scheelt dat echt geen pond.

Wat wel een rol kan spelen: de één zal gemakkelijker aan voeding gekomen zijn dan de ander (dan kan ook best als ieder een eigen placenta heeft), en wanneer er ruimtegebrek ontstaat in een later stadium van de zwangerschap leidt dat ook vaak tot een verschil in ontwikkeling, gewoon door wie er het meest of het minst gunstig bij ligt.

Mocht je je hier zorgen om maken: het is heel normaal dat eeneiige tweelingen niet hetzelfde geboortegewicht hebben, en dat trekt vanzelf weer bij.