Wat is het verschil tussen een kaaiman, alligator en een krokodil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
25.7K

Het beste antwoord

Alligators zijn een onderfamilie van de familie alligators en kaaimannen (Alligatoridae).

Er zijn acht moderne soorten krokodilachtigen die tot de familie der alligators behoren, maar slechts twee soorten zijn 'echte alligators' en behoren tot de Alligatorinae en het geslacht Alligator. De overige zes soorten behoren tot de onderfamilie kaaimannen (Caimaninae).

Tot de alligators behoren veel uitgestorven soorten als de monsterlijke Allognathosuchus, die eruit zag als een krokodil met een hagedis-achtige kop. De enige 2 niet-uitgestorven soorten zijn de Chinese alligator (A. sinensis) en de Mississippi- of Amerikaanse alligator (A. mississippiensis). Met de eerstgenoemde soort gaat het in het wild bijzonder slecht, hoewel in dierentuinen nog vele populaties in gevangenschap worden gehouden. De Amerikaanse alligator is zeer gewild om zijn huid, waarvan krokodillenleer wordt gemaakt, maar ook het vlees is erg gewild. Zowel de huid als het vlees wordt voornamelijk verkregen door gefokte exemplaren uit krokodillenfarms, en niet meer door massaal de wilde populaties uit te dunnen. Stroperij en habitatvernietiging vormen echterpermanente bedreigingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De alligators en kaaimannen hebben net als krokodillen (Crocodylidae) en gavialen (Gavialidae) hun eigen unieke kopvorm. De kop van echte alligators lijkt op die van krokodillen, zij het iets korter en breder. Het belangrijkste verschil is dat er bij een alligator met gesloten bek alleen boventanden te zien zijn, geen ondertanden zoals bij een krokodil. Kaaimannen hebben dezelfde schedelvorm als alligators, alleen nog wat korter en breder. Ze vangen er meestal vrij kleine prooi mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krokodil, alligator en gaviaal.....

Er zijn drie krokodillenfamilies: 1. Echte krokodillen, 2. Alligators & Kaaimannen, 3. Gavialen. Ze verschillen van elkaar maar er zijn ook veel overeenkomsten. Ze zijn allemaal carnivoor (vlees- en/of viseters), hebben een breed afgeplat lichaam met schubben en een gespierde staart en leggen hun eieren nabij het water in een hoop planten of onder de grond. De verschillen zitten vooral in de vorm van de snuit en de tanden.

Lees verder.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krokodil heeft normale bek
alligator heeft ronde bek
kaaiman heeft plattebek met ronde punt