Waarom hebben sommige dieren meer dan 1 hart?

een worm heeft bijvoorbeeld 5 paartjes met in totaal 10 harten.
Welke dieren hebben ook meer dan 1 hart en waarom hebben zij er meer?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.knups.nl/wist_je_dat/307/een_worm_maar_liefst_10_harten_heeft.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

Volgens mij hebben dieren met een bloedsomloop zoals wij ook maar een hart, zelfs de Blauwe Vinvis.
Eigenlijk bestaat ons hart uit twee stuks die in elkaar verweven zitten en gebruik maken van elkaars pompwerking, we hebben immers ook twee bloedsomlopen, die van de lever (poortader) even niet meegerekend.
Bij dieren zonder bloed maar een lichaamsvloeistof die voor transport en afvoer dient komen verschiilend pompjes voor die het lichaamsvocht verplaatsen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat we maar een hart hebben komt ook omdat venen en arterien meewerken het bloed te verplaatsen door middel van kleppenen de vaatwandspieren die ook samentrekken en dus op deze wijze het hart ondersteunt.
Mede daarom is een gezond vaatstelsel zo belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat bij sommige dieren het lichaam (relatief) dermate lang is en de bloedsomloop zo verschillend van die van warmbloedige dieren, dat er meerdere 'centra' nodig zijn om het bloed door het hele lichaam rond te pompen. Dan hebben ze er dus meer.
Zo zijn er ook dieren met meerdere 'zenuwknopen' die je hersenen zou kunnen noemen.
Allemaal variaties op een thema.